Τρίτη, 29 Νοεμβρίου 2016

Καταργήθηκαν οι φοροαπαλλαγές της Cosco



Τέλος στις φοροαπαλλαγές, που είχαν δοθεί στη Cosco κατά την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, μπήκε με νομοθετική ρύθμιση, που ψηφίστηκε, από τη Βουλή, με ευρύτατη πλειοψηφία.

Οι φοροαπαλλαγές είχαν δοθεί με πρόσθετο άρθρο στο νόμο με τον οποίο κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας (2009) και εξ αρχής διατυπώθηκαν βάσιμες αντιρρήσεις σχετικά με την εναρμόνισή τους με το κοινοτικό δίκαιο.

Έτσι, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις στο λιμάνι του Πειραιά (Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας- ΟΜΥΛΕ- και Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ) προσέφυγαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτοντας το ζήτημα. Το ίδιο είχε γίνει και από τον τότε νομάρχη Πειραιά Γιάννη Μίχα.

Οι προσφυγές είχαν προκαλέσει έρευνα από την Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία, όπως είχε γράψει το Pireas2day.gr, είχε ολοκληρωθεί, με μεγάλη καθυστέρηση, το Μάρτιο του 2015, κρίνοντας ότι οι φοροαπαλλαγές δεν είναι σύμφωνες με το Κοινοτικό Δίκαιο περί ανταγωνισμού και ζητήθηκε να ακυρωθούν και να επιστραφούν στο Δημόσιο τα χρήματα, που έχει ωφεληθεί η Cosco.

Η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε, τότε, να προχωρήσει σε προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπερασπιζόμενη την κινέζικη εταιρεία, χωρίς ποτέ να γίνει κάποια επίσημη ανακοίνωση, που να εξηγεί αυτή την επιλογή.

Όμως, φαίνεται ότι στη… διαδρομή προς το Δικαστήριο επιλέχθηκε «αλλαγή πορείας» και κατάργηση των φοροαπαλλαγών.

Ορισμένες πηγές, που παρακολουθούν το θέμα, εκτιμούσαν ότι σε αυτή την «αλλαγή πορείας» συνετέλεσαν πιθανόν οι εξής λόγοι:
1.    Νομικοί επισήμαναν ότι ήταν εξαιρετικά δύσκολο (έως απίθανο) να κερδηθεί η υπόθεση και το Δημόσιο θα βρισκόταν να πληρώνει σημαντικά ποσά ως πρόστιμο.
2.    Ορισμένες από τις φοροαπαλλαγές, που συνδέονταν με την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ είναι πλέον άνευ αντικειμένου ή πλησιάζει ο χρόνος να καταστούν άνευ αντικειμένου καθώς η προβλήτα ΙΙΙ έχει κατασκευαστεί. Και
3.    Μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που θα έκρινε ως αντίθετη με το κοινοτικό δίκαιο τη «παροχή προστασίας που προβλέπεται για επενδύσεις με κεφάλαια εξωτερικού (ν.δ 2687/1953)»,  θα έθετε σε μεγάλο κίνδυνο όλο το πλαίσιο λειτουργίας του εφοπλισμού.

Το «λεπτό» σημείο

Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει ένα «λεπτό» σημείο στην υπόθεση και αφορά την επιστροφή των χρημάτων, που έχει ωφεληθεί η κινέζικη εταιρεία από τις φοροαπαλλαγές.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητάει, με την απόφασή της, να επιστραφούν τα χρήματα, που έχει ωφεληθεί η κινέζικη εταιρεία από τις φοροαπαλλαγές. Η ακριβής διατύπωση είναι ότι η κυβέρνηση οφείλει να την ενημερώσει για «το συνολικό ποσό (κεφάλαιο και τόκοι) που πρέπει να ανακτηθεί, από τον ΣΕΠ και τη μητρική του εταιρεία Cosco»

Όμως, η κυβέρνηση, με μια «ντρίπλα» (για να μιλήσουμε με ποδοσφαιρικούς όρους), προσδιορίζει το χρόνο κατάργησης των φοροαπαλλαγών από τότε που εκδόθηκε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δηλαδή στις 23 Μαρτίου 2015. Έτσι, τα προηγούμενα χρηματικά ωφελήματα πιθανότατα παραγράφονται…

Η νομοθετική ρύθμιση, που καταργεί τις φοροαπαλλαγές της Cosco, εντάχθηκε στο νομοσχέδιο με τίτλο: «Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/17/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση των Οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2013/36/ΕΕ και του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1093/2010, και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών».

Αρχικά ήταν το άρθρο 44 του νομοσχεδίου αλλά τελικά λόγω αφαίρεσης κάποιων άρθρων έγινε αναριθμητισμός και στη τελική μορφή είναι το άρθρο 43 του νόμου, που προβλέπει έχει τίτλο «Κατάργηση διατάξεων των άρθρων δεύτερου και τρίτου του ν. 3755/2009» και προβλέπει τα εξής:

«Καταργούνται αναδρομικά από  23.3.2015 οι παράγραφοι  1, 3, 4, 5, 6, 8 και  9  του άρθρου δεύτερου, καθώς και το άρθρο τρίτο του ν. 3755/2009 «Κύρωση της Σύμβασης παραχώρησης των λιμενικών εγκαταστάσεων των προβλητών II και III  του Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ανώνυμης εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.(ΟΛΠ Α.Ε.) και ρύθμιση συναφών θεμάτων» (Α ?  52)».

Τι καταργείται

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του νόμου, με τη συγκεκριμένη ρύθμιση «καταργούνται, αναδρομικά, από 23-3-2015 (…) τα ακόλουθα φορολογικά και άλλα μέτρα, που θεσπίστηκαν υπέρ της ΑΕΑΣ (σ.σ. πρόκειται για τη ΣΕΠ ΑΕ, θυγατρική της Cosco):
-    Η απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος επί των δεδουλευμένων τόκων μέχρι την έναρξη λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ
-    Το δικαίωμα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ, που προκύπτει σε κάθε φορολογική περίοδο, καθώς και το δικαίωμα σε τόκους υπερημερίας, σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης επιστροφής αυτού,
-    Η μεταφορά ζημιών προς συμψηφισμό με φορολογικά κέρδη επομένων χρήσεων χωρίς χρονικό προσδιορισμό,
-    Η επιλογή από την ΑΕΑΣ μεταξύ τριών προβλεπομένων μεθόδων απόσβεσης των επενδυτικών δαπανών για την ανακατασκευή του προβλήτα ΙΙ και την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ.
-    Η απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου επί συμβάσεων δανείων και των παρεπόμενων Συμφωνιών, που συνάπτονται για τη χρηματοδότηση του έργου,
-    Η απαλλαγή από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά, δικαίωμα, κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων των συμβάσεων μεταξύ των δανειστών των δανειακών συμβάσεων, με τις οποίες μεταβιβάζονται δικαιώματα ή υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτές,
-    Η παροχή προστασίας που προβλέπεται για επενδύσεις με κεφάλαια εξωτερικού (ν.δ 2687/1953)».

Όπως προκύπτει από την ίδια  Έκθεση τα αποτελέσματα στο κρατικό προϋπολογισμό από τη κατάργηση των φοροαπαλλαγών θα είναι θετικά αφού:
«1. Αυξάνονται τα δημόσια έσοδα από την:
 α) υποχρέωση, εφεξής, της ΑΕΑΣ για καταβολή:  i) φόρου εισοδήματος επί των δεδουλευμένων τόκων μέχρι την έναρξη λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ, ii) τελών χαρτοσήμου επί συμβάσεων δανείων και των παρεπόμενων Συμφωνιών, που συνάπτονται για τη χρηματοδότηση του έργου.
β) Κατάργηση της δυνατότητας: i) μεταφοράς ζημιών της ΑΕΑΣ προς συμψηφισμό με φορολογικά κέρδη επόμενων χρήσεων, χωρίς χρονικό περιορισμό, ii) επιλογή από την ΑΕΑΣ της προβλεπόμενης από τη κείμενη νομοθεσία μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης,
γ) μη χορήγηση στην ΑΕΑΣ (…) φορολογικών διευκολύνσεων λόγω κατάργησης της παροχής προστασίας της εν λόγω επένδυσης
2.    Αύξηση των δημοσίων εσόδων και των εσόδων των λοιπών φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα από την υποχρέωση εφεξής, της ΑΕΑΣ για καταβολή κάθε φόρου, τέλους χαρτοσήμου, εισφοράς, δικαιώματος ή κράτησης υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων των συμβάσεων μεταξύ των δανειστών των δανειακών συμβάσεων, με τις οποίες μεταβιβάζονται δικαιώματα ή υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτές.
3.    Εξοικονόμηση δαπάνης του Δημοσίου από την κατάργηση της υποχρέωσης: i) επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ προς την ΑΕΑΣ και ii) καταβολής τόκων υπερημερίας επ’ αυτού, σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης επιστροφής του».

Η συζήτηση στη Βουλή

Η συζήτηση και η ψήφιση του σχεδίου νόμου, που περιείχε την παραπάνω ρύθμιση έγινε σε μια συνεδρίαση, το πρωί της Τετάρτης 23 Νοεμβρίου, στην Ολομέλεια και ολοκληρώθηκε με την υπερψήφισή του.

Το άρθρο 43 που αφορούσε την κατάργηση των φοροαπαλλαγών της Cosco υπερψηφίστηκε απ’ όλα τα κόμματα. Καταψήφισε, μόνο, η Χρυσή Αυγή.

Ωστόσο, στην έτσι και αλλιώς περιορισμένη- χρονικά- συζήτηση έγιναν ελάχιστες τοποθετήσεις για το θέμα.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Αντωνίου  και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Αθ. Μπούρας περιορίστηκαν μόνο σε μια τυπική αναφορά. Κανένας άλλος ομιλητής από τα δύο κόμματα, όπως και από τα ΠΑΣΟΚ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, δεν είπαν κάτι γι’ αυτό.

Από τα άλλους ομιλητές έγιναν οι εξής αναφορές:

Αθ. Βαρδαλής (ΚΚΕ): (…) όσον αφορά το άρθρο 43, για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και τη Σύμβαση Παραχώρησης, θα ήθελα να πω ότι εμείς ως Κομμουνιστικό Κόμμα της Ελλάδας, δεν έχουμε καμιά αυταπάτη πως η κατάργηση ορισμένων φοροαπαλλαγών αποτελεί φιλολαϊκή πολιτική. Άλλωστε, όλοι σας -και η Κυβέρνηση- συμφωνείτε με την υλοποίηση της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, που βεβαίως αποτελεί γενικότερη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να βρεθεί κερδοφόρα διέξοδος στα συσσωρευμένα κεφάλαια και αυτήν την πολιτική θα συνεχίσετε και στο μέλλον να την υλοποιείτε. Καταργούνται, βεβαίως, ορισμένα προνόμια με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί πρέπει να θωρακιστεί ο υγιής ανταγωνισμός. Από τη στιγμή που συμφωνείτε με αυτήν την πολιτική, είμαστε σίγουροι πως θα βρείτε άλλου είδους τρόπους να δώσετε τα αντίστοιχα προνόμια στο κεφάλαιο. Εμείς θα ψηφίσουμε το συγκεκριμένο άρθρο, χωρίς βεβαίως τις παραπάνω αυταπάτες.
Σπ. Δανέλης (Το Ποτάμι): Το παλιό άρθρο 44, τώρα 43, το οποίο αναφέρεται στην υποχρέωση της αναδρομικής, μάλιστα από 23/3/2015, κατάργησης ενισχύσεων ευεργετικών διατάξεων και λοιπά στην μεταβίβαση του ΟΛΠ στην COSCO, θα το ψηφίσουμε. Όμως, δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι παρόμοιες διαδικασίες, μεθοδολογίες αποβαίνουν σε βάρος της αξιοπιστίας της χώρας και νομίζω ότι συμβάλλουν στην απορρύθμιση ενός κλίματος, που οφείλουμε να δημιουργήσουμε για να αποκτήσουμε ξανά την εμπιστοσύνη των πιθανών επενδυτών που τόσο έχουμε ανάγκη ιδιαίτερα σε αυτήν τη συγκυρία. Έτσι, λοιπόν, για να αποφευχθεί αντίστοιχη περιπέτεια στο μέλλον θα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί σε ό,τι έχει να κάνει με τις συμβάσεις παραχώρησης, τις οποίες έχουμε μπροστά μας.

Ιωάννης Σαρίδης (Ένωση Κεντρώων): Το άρθρο 44 -με τη σημερινή μάλλον αρίθμηση 43-, μετά την απόσυρση του απαράδεκτου άρθρου που ζήταγε τη φορολογική ενημερότητα από τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς -τη στιγμή που προσπαθούν να εναρμονίσουν τα καταστατικά τους που τοποθετηθήκαμε μέσα στις Επιτροπές-, το νέο αυτό άρθρο είναι αποτέλεσμα της σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την οποία η Ευρώπη εγκαλεί πως παρανομήσαμε, όταν το 2009 δώσαμε στην COSCO κάποιες φοροελαφρύνσεις.
Τώρα μας υποχρεώνουν να νομοθετήσουμε την κατάργηση των απαλλαγών και να ζητήσουμε τα λεφτά πίσω. Βέβαια, δεν είναι αυτή ολόκληρη η εικόνα. Η ελληνική Κυβέρνηση νομίζω έχει προσφύγει στα δικαστήρια για να ακυρώσει αυτή την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ζητάμε, δηλαδή, να δώσουμε πίσω τα λεφτά στην COSCO.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, εγώ προσωπικά θεώρησα αυτονόητο πως κάποιος από την Κυβέρνηση θα αναλάμβανε την ευθύνη να εξηγήσει στους Έλληνες τι ακριβώς συμβαίνει. Τι συμπέρασμα πρέπει να βγάλουν οι συμπολίτες μας όταν ακούνε πως η ελληνική Κυβέρνηση καταφεύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την ακύρωση μιας απόφασης που υποχρεώνει την COSCO να πληρώσει; Τονίζω πως δεν έχω καμία πρόθεση να επιχειρηματολογήσω εναντίον αυτής της πολύ σημαντικής για τον Πειραιά και για την Ελλάδα γενικότερα κινέζικης επένδυσης. Αντιθέτως, αναρωτιέμαι τι να σκέφτονται αυτοί οι άνθρωποι για τον τρόπο, με τον οποίο αντιμετωπίζουμε διαχρονικά την επένδυσή τους αυτή.
Τα μηνύματα που στέλνει η Ελλάδα προς τις διεθνείς αγορές συνεχίζουν να είναι αρνητικά. Συνεχώς αποδεικνύουμε πως είναι αλήθεια ότι όποιος πάει να επενδύσει στην Ελλάδα ενδεχομένως να μπλέξει πάρα πολύ άσχημα. Δεν υπάρχουν εύκολες επενδύσεις στην Ελλάδα με τον τρόπο, με τον οποίο νομοθετείτε πλέον. Από τον Εμίρη του Κατάρ, που τον μηνύουμε μαζί με τη μισή του κυβέρνηση, μέχρι την επένδυση της COSCO, που την έχουμε αμφισβητήσει αρκετές φορές, έως και την επένδυση στο Ελληνικό, που ακόμα αναρωτιόμαστε τι θα γίνει αν αλλάξει γνώμη η Αρχαιολογική Υπηρεσία, η Ελλάδα συνεχίζει να στέλνει αρνητικά μηνύματα την ίδια στιγμή που η Ελλάδα έχει ανάγκη τις επενδύσεις, την ίδια στιγμή που εδώ και δύο χρόνια δεν έχει γίνει μια ουσιαστική επένδυση στον τόπο. Όποιος επενδύει στην Ελλάδα μπλέκει.
Οφείλετε, λοιπόν, σαν Κυβέρνηση να δώσετε εξηγήσεις στους Έλληνες πολίτες τι συμβαίνει με την υπόθεση των φοροαπαλλαγών της COSCO και τι σημαίνει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

http://pireas2day.gr/02,16,25487,00.aspx 

Κυριακή, 20 Νοεμβρίου 2016

Παράνομη η εφαρμογή των μειώσεων του Ν. 4024/2012


Παράνομη η εφαρμογή των μειώσεων από 01.01.2013 του άρθρου 29 του Ν. 4024/2012 μετά τον Ν. 4093/2012 στις αποδοχές των εργαζόμενων σε ΔΕΚΟ – Μη επιτρεπτή η διπλή μείωση λόγω αναστολής περαιτέρω μειώσεων έως 31.12.2016


Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου 2016

GREEKS AND FOREIGNERS LOVERS

Νόμος 4024/2011 - Άρθρο 31 Κωδικοποιημένος σύμφωνα με το N.4141/2013. Το ανώτατο όριο μέσου κατά κεφαλή κόστους αμοιβής προσωπικού εφαρμόζεται και στις δημόσιες επιχειρήσεις, οργανισμούς και ανώνυμες εταιρείες που υπάγονται στο Κεφάλαιο Β΄ του Ν. 3429/2005, καθώς και στις θυγατρικές τους, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: αα) Η πλειοψηφία του Διοικητικού Συμβουλίου έχει διοριστεί ή εκλεχθεί από το Δημόσιο ή το «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (ΤΑΙΠΕΔ) ή άλλα νομικά πρόσωπα των παραγράφων 1 , 2 και 3 του άρθρου 1 του Ν. 3429/2005 (Α΄ 314), που ενεργούν ως μέτοχοι, μόνοι ή από κοινού. ββ) το Δημόσιο ή το ΤΑΙΠΕΔ ή άλλα νομικά πρόσωπα των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 1 του Ν. 3429/2005, μόνοι ή από κοινού, έχουν την πλειοψηφία των μετοχών. γγ) η διοίκηση της επιχείρησης δεν ασκείται από τον μέτοχο της μειοψηφίας.


Είχαμε που λες Μπόκολη ένα αγαπητικό εγχώριο πολλά χρόνια με την καταβολή της άδειας και του επιδόματος και  μας προέκυψε και αλλοδαπός εραστής με τον 4024.
Τι είπε λοιπόν ο μάγκας; Κακώς τον κρατάμε αλλά θα συνεχίσουμε να τον κρατάμε.
Τι νόμους και παπάρια μου λέτε.
Είναι που κατουρηθήκαμε από τα γέλια με τον σεβασμό στην ελληνική νομοθεσία.
Πως το έλεγε ο Αλ (ο Καπόνε ντε)
Περισσότερα σου κλέβει ένας δικηγόρος με γυαλιά και την δερμάτινή του τσάντα παρά 10 μαφιόζοι με τα πολυβόλα τους.
Κατά τα άλλα όλα καλά και να μην ξεχάσω την απεργία της ΓΣΕΕ νομίζω στις 8 Δεκέμβρη.