Σάββατο 4 Ιουνίου 2011

ΤΕΛΟΣ


Λιμάνια: Όλο το παρασκήνιο των εξελίξεων



Σαν «κεραυνός εν αιθρία» έπεσαν στην πόλη του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης ότι προχωρούν άμεσα στην παραχώρηση ολόκληρου του μετοχικού πακέτου που κατέχει η κυβέρνηση στα δύο λιμάνια.
Το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, οι διοικήσεις των δύο λιμανιών, οι παραγωγικές τάξεις των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, οι τοπικοί φορείς και βουλευτές, ακόμα και οι εργαζόμενοι αιφνιδιάστηκαν πλήρως από τις κυβερνητικές εξαγγελίες.
Η κυβέρνηση μόλις είχε ανακοινώσει ότι σχεδιάζει να πουλήσει άμεσα την κρατική συμμετοχή της στις δύο εταιρείες που φτάνει το 75% και τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά και στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπως και την συμμετοχή της σε άλλες μεγάλες εταιρείες όπως είναι ο ΟΤΕ και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με την κυβέρνηση, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να πειστεί η τρόικά και να συνεχίσει την χρηματοδότηση των 110 δισ. ευρώ. Με βάση την σημερινή αξία των μετοχών των δύο εταιρειών τα έσοδα από την άμεση πώληση των δύο λιμανιών δεν ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο τα έσοδα που απολαμβάνει σήμερα ο ΟΛΠ από την παραχώρηση της Cosco σε σημερινές τιμές φτάνουν τα 660 εκατ. ευρώ συνολικά.
Στον Πειραιά αλλά και στην Θεσσαλονίκη τα νέα φτάνουν αμέσως και προκαλούν σοκ. Στη Θεσσαλονίκη ο διευθύνων σύμβουλος κ. Αγγελούδης στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης απειλεί με παραίτηση, ενώ στον Πειραιά τόσο ο ΥΘΥΝΑΛ Γιάννης Διαμαντίδης όσο και ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης προσπαθούν να διαχειριστούν τα νέα δεδομένα.

Τι είχε συμβεί

Το ΥΘΥΝΑΛ σε συνεργασία με τις διοικήσεις των μεγάλων λιμανιών της χώρας προχωρούσε στην υλοποίηση ενός σχεδίου Καλλικράτη για την ελληνική λιμενική βιομηχανία. Το σχέδιο προέβλεπε την συγχώνευση των λιμανιών της Αττικής, της Ραφήνας του Λαυρίου και της Ελευσίνας στον ΟΛΠ. Το ίδιο θα γινόταν στην Θεσσαλονίκη με τα λιμάνια της Καβάλας της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, στο Αιγαίο με το λιμάνι του Ηρακλείου επικεφαλής, και στο Ιόνιο με το λιμάνι της Πάτρας να έχει τον πρώτο λόγο.
Σε πρώτη φάση, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπήρχε θα ολοκληρωνόταν η δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος προς τα τέλη του 2011. Το κράτος στη νέα εταιρεία που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο θα είχε περίπου το 96% των μετοχών. Θα παραχωρούσε το 45% των μετοχών, θα εισέπραττε περίπου 400 εκ. ευρώ και στη συνέχεια θα διαχώριζε τις λιμενικές υπηρεσίες ανά περιοχή και θα προχωρούσε σε παραχωρήσεις αλλά Cosco. Στον τομέα της κρουαζιέρας, της ακτοπλοίας, της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, Σταθμών Αυτοκινήτων, ενώ θα είχε την δυνατότητα να δημιουργήσει νέο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Λαυρίου. Άλλες παραχωρήσεις αφορούν τον τουρισμό όπως εμπορικά και συνεδριακά κέντρα, μαρίνες, ξενοδοχεία, και μουσεία.
Τα έσοδα από τις παραχωρήσεις που σχεδιάζονταν υπολογίζονται, μαζί με τα ποσά που καταβάλει η Cosco σήμερα ότι θα ξεπερνούσαν τα συνολικά έσοδα που έχουν και τα τέσσερα λιμάνια σήμερα. Θα ακολουθούσε άμεσα με τον ίδιο τρόπο τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος και σε τρίτη φάση οι άλλοι δύο σχηματισμοί.


Οι εξελίξεις

Το σχέδιο αυτό είχε παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο και είχε γίνει αποδεκτό. Μάλιστα ο υπουργός κ. Διαμαντίδης ήταν έτοιμος να καταθέσει νομοθετική διάταξη σε σχέδιο νόμου για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος. Όλα αυτά μέχρι την τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Εκεί ο υπουργός οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου αιφνιδίασε όλα τα στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ πωλούνται άμεσα εξ ολοκλήρου είπε ο υπουργός Οικονομικών και το υπουργικό συμβούλιο το αποδέχθηκε.
Μετά το πρώτο ισχυρό σοκ που δέχθηκε ακόμα και το ΠΑΣΟΚ και ιδιαίτερα το ΠΑΣΟΚ του Πειραιά, όλοι έπεσαν πάνω τον Παπακωνσταντίνου ζητώντας εξηγήσεις και προσπαθώντας να τον πείσουν ότι με το σχέδιο αυτό δεν προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον ενώ αυξάνεται ο κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα μοναδικό λιμενικό ιδιωτικό μονοπώλιο στη χώρα. Ο κ. Παπακωνσταντίνου φέρεται ότι απάντησε σε ανώτατο στέλεχος Οργανισμού Λιμένα που του ανέπτυσσε επιχειρήματα υπέρ του σχεδίου Καλλικράτη για τα λιμάνια, ότι δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να απαντήσω με βεβαιότητα γιατί βρίσκομαι σε διαπραγματεύσεις.


Η κατάθεση

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν στην Π+13 ότι μετά από επικοινωνία στελεχών του υπουργείου Οικονομικών με στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας αλλά και του ίδιου του υπουργού με τον ΥΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη, αποφασίστηκε το ΥΘΥΝΑΛ να καταθέσει άμεσα το σχέδιο για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα. Η συγχώνευση των λιμανιών της Αττικής στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά αναμλενται να έχει ολοκληρωθεί το πολύ μέχρι το τέλος του χρόνου. Στο ενδιάμεσο όμως η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει αποφασίσει, αν θα πουλήσει όλο το μετοχικό πακέτο σε ιδιώτες ή θα κρατήσει τον έλεγχο και θα κάνει παραχωρήσεις ανά λιμενικό τομέα. Οι ισορροπίες και στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας είναι εύθραυστες, αφού οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι αν το δημόσιο απολέσει τον έλεγχο των λιμανιών, η σημερινή κυβέρνηση θα τους έχει «χρησιμοποιήσει» αφού άλλες ήταν οι προεκλογικές δεσμεύσεις που είχε λάβει.
Ταυτόχρονα υπάρχουν και δημόσιες δηλώσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που δηλώνουν ότι δεν θα αποδεχτούν να χάσει το δημόσιο τον έλεγχο των λιμανιών, όπως και των όμορων δήμων οι οποίοι είναι και αυτοί που κατ΄ ουσία έχουν παραχωρήσει στα λιμάνια τις παραθαλάσσιες εκτάσεις στις οποίες δραστηριοποιούνται.

ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ + 13

1 σχόλιο:

Olpitis είπε...

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ
http://olpitis.blogspot.com/