Θ.Πάλλης: «Επιτακτική η αλλαγή του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας των Ελληνικών λιμένων»
Πέμπτη, 1 Μαρτίου 2012
- Παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα, Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής στην Συνάντηση για την «Διερεύνηση δυνατότητας κύρωσης των Διεθνών Συμβάσεων Εργασίας 137 «Για τις κοινωνικές επιπτώσεις από τις νέες μεθόδους χειρισμού στα λιμάνια» (1973) και 152 «Για την ασφάλεια και υγιεινή στις λιμενικές φορτοεκφορτωτικές εργασίες» (1979).
Στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής η Ελληνική Κυβέρνηση έχει υιοθετήσει ένα αυστηρό χρονικά πρόγραμμα δράσεων που περιλαμβάνει συγκεκριμένα και σημαντικά μέτρα ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη και την επίτευξη σταθερότητας της ελληνικής οικονομίας.
Μέρος του προγράμματος δράσεων αποτελούν οι Ελληνικοί λιμένες, οι οποίοι καλούνται να αποτελέσουν πολιτική προτεραιότητα πρώτης γραμμής. Η αλλαγή του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας των Ελληνικών λιμένων είναι επιτακτική και μέσω αυτής πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη του τόπου μας και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Έχουμε την ευθύνη αλλά και τις δυνατότητες να το πετύχουμε.
Σήμερα η μορφή αποκρατικοποιήσεων των Ελληνικών λιμένων βρίσκεται υπό εξέταση, και σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται σύντομα – εντός του δεύτερου τριμήνου του 2012 - να καταλήξουμε σε συμπεράσματα για την ακριβή διαδικασία που θα ακολουθήσουμε, προς όφελος της χώρας.
Με δεδομένη την προοπτική διεύρυνσης της συμμετοχής στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών, για παράδειγμα μέσω της διαχείρισης τερματικών σταθμών, γίνεται επιτακτική η ανάγκη να εξετάσουμε υπό νέο πρίσμα και τον τρόπο απασχόλησης των παραγωγικών συντελεστών – με πρώτο μέλημα τον ανθρώπινο παράγοντα και κινητήριο δύναμη των λιμένων, τον εργαζόμενο.
Η εργασία, ως βασικός συντελεστής παραγωγής του λιμενικού προϊόντος, θα πρέπει να συμβάλλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της λιμενικής βιομηχανίας.
Η εδραίωση ενός αποδεκτού και σταθερού περιβάλλοντος από πλευράς εργασιακών συνθηκών, όπως η ασφάλεια και η υγιεινή, η με κανόνες ελεύθερη πρόσβαση στην εργασία στους λιμένες, είναι εξίσου σημαντικές, με το σταθερό πλαίσιο επενδύσεων.
Η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας λαμβάνει την πρωτοβουλία για έναρξη διαλόγου για την εργασία στους Ελληνικούς Λιμένες.
Στο πλαίσιο αυτό σας καλέσαμε σήμερα να εξετάσουμε τις προοπτικές επικύρωσης των Διεθνών Συμβάσεων του ILO, C137 «Για τις κοινωνικές επιπτώσεις από τις νέες μεθόδους χειρισμού στα λιμάνια» (1973) και C152 «Για την ασφάλεια και υγιεινή στις λιμενικές φορτοεκφορτωτικές εργασίες» (1979).
1. Βρισκόμαστε στο στάδιο πρωτοβουλιών για το άνοιγμα των επαγγελμάτων. Η περίπτωση των λιμενεργατών δεν μπορεί να καθυστερήσει. Kάθε προσπάθεια της ΓΓΛΛΠ είναι προς αυτή την κατεύθυνση.
2. Η πρώτη συνάντηση των κοινωνικών εταίρων, για την διερεύνηση δυνατότητας κύρωσης των δύο Διεθνών Συμβάσεων του ΙLO, δεν αποτελεί προσπάθεια για να «κλείσει» το επάγγελμα της λιμενεργασίας. Θέλω αυτό να είναι ξεκάθαρο προς πάσα κατεύθυνση από την έναρξη της διαδικασίας.
3. Αποτελεί πεποίθηση μου ότι αναγκαία προϋπόθεση για την βελτίωση αναβάθμιση και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού λιμενικού συστήματος είναι η υλοποίηση μεταρρυθμίσεων που θα περιορίσουν τα θεσμικά εμπόδια για την είσοδο εργοδοτών, όσο και εργαζομένων στους λιμένες.
4. Αλλά αυτές οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να λάβουν χώρα μέσα σε ένα πλαίσιο κανόνων, που θα γίνεται αποδεκτό σε διεθνές επίπεδο, από όλους τους δρώντες παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας. Το άνοιγμα των επαγγελμάτων απαιτεί την ύπαρξη κανόνων και η προσπάθεια της ΓΓΛΛΠ είναι προς αυτή την κατεύθυνση.
5. Θεωρώ αυτονόητο, ότι η πρωτοβουλία αυτή θα πρέπει να συνδυασθεί με έναν οργανωμένο κοινωνικό διάλογο, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα συν-διαμορφώσουν τους κανόνες και τις προϋποθέσεις. Ακριβώς όπως έγινε σε όλες τις ευρωπαϊκές μεσογειακές χώρες που προχώρησαν, εδώ και καιρό, σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες (π.χ. Ισπανία, Ιταλία).
6. Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει να τοποθετηθούμε σχετικά με τις συμβάσεις για τη λιμενεργασία που έχει διαμορφώσει ο ILO - και συμπεριλαμβάνουν όρους και προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος, και γι' αυτό ακριβώς, σχεδόν 40 χρόνια μετά, εξακολουθούν να αποτελούν τη βάση για περαιτέρω διάλογο και ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών.
7. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για 'μίνιμουμ' όρους, ώστε να μπορεί να τους εφαρμόσει κάθε χώρα του πλανήτη, αναπτυγμένη ή αναπτυσσόμενη, και όχι για δημιουργία εμποδίων εισόδου στην συγκεκριμένη αγορά εργασίας.
8. Στη βάση αυτή 'ανοίγει' ο κοινωνικός διάλογος (1.3.2012), ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη διαδικασία με το ανάλογο θετικό αποτέλεσμα. Κοινωνικός διάλογος που απαιτείται περισσότερο από ποτέ ώστε να εξασφαλίσουμε μια θετική μετάβαση στην νέα πραγματικότητα.
9. Ελπίζοντας σε μία παραγωγική διαδικασία, που θα συμβάλλει στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού λιμενικού συστήματος. – είναι η κουλτούρα που έλειψε καταλυτικά την δεκαετία του 2000 με τα γνωστά σε όλους προβλήματα
10. Σίγουρα δεν είναι ανεκτίμητη συμβολή στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας" ένα ανυπόγραφο δημοσίευμα που προσπαθεί να προκαταβάλει καταστάσεις...
Όπως επιβεβαιώθηκε και στην πρόσφατη συνάντηση με τον ILO
• Αποτελούν συμφωνίες εργοδοτών και εργαζομένων στους λιμένες, οι οποίοι συνεχίζουν
• οι εν λόγω συμβάσεις, οι δύο συμβάσεις ορίζουν ελάχιστα πρότυπα για την προσφορά λιμενικών εργασιών.
• Αποτελούν τη βάση αναφοράς για οποιοδήποτε επικαιροποιημένο έγγραφο συμφωνούν οι κοινωνικοί εταίροι και εκδίδει ο ILO.
Το πλέον σημαντικό: οι συγκεκριμένες συμβάσεις έχουν ήδη επικυρωθεί από χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
• Η Σύμβαση 137, έχει επικυρωθεί από την Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία,
• Η Σύμβαση 152, έχει επικυρωθεί από την Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, αλλά και την Τουρκία και την Κύπρο, χώρες που διαθέτουν ανταγωνιστικούς προς την Ελλάδα λιμένες,
• Έχουν επικυρωθεί και από χώρες της Βόρειας Ευρώπης: Φιλανδία, Ολλανδία, Ισπανία, Νορβηγία.
Να σημειωθεί ότι δεν βρισκόμαστε σε παρθενογένεση. Έχει ήδη υπάρξει σχετική προεργασία:
• Το 2008, ακριβώς όταν η διαδικασία διαρθρωτικής αλλαγής βρισκόταν σε εξέλιξη, η ΟΛΘ ΑΕ υπέγραψε σχετικό μνημόνιο και σε συνεργασία με τον ΙLO εξέδωσε τον Κώδικα Πρακτικής για την Ασφάλεια και Υγεία στους λιμένες. Ο εν λόγω Κώδικας υιοθετήθηκε το 2005 και συμπεριλαμβάνει συστάσεις και βέλτιστες πρακτικές για την επιτυχή αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας και υγείας στους λιμένες και βασίζεται εκτεταμένα στις αρχές που προσδιορίζει η σύμβαση 152.
• Από το 2010, υπήρξε σχετική προεργασία των υπηρεσιακών παραγόντων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και της Διεύθυνση Συνθηκών & Υγιεινής και άλλων εμπλεκόμενων διευθύνσεων του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης.
• Το Υπουργείο Κοινωνικής Ασφάλειας και η ΓΓΛΛΠ βρισκόμαστε σε συνεργασία όσον αφορά στον τομέα της απελευθέρωσης της πρόσβασης στην λιμενεργασία, όπως ακριβώς το ΤΑΙΠΕΔ και η ΓΓΛΛΠ βρίσκονται σε επαφή για την είσοδο νέων παικτών στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών.
Εξάλλου η χώρα μας έχει παράδοση συζήτησης και κύρωσης σχετικών συμβάσεων – όπως η Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, και η συζήτηση που διεξάγεται σήμερα για την νομοθετική κύρωση της.
marinews
2 σχόλια:
Διεθνής Σύμβαση 137: Όχι των χρηστών στην ταφόπλακα της ανταγωνιστικότητας των λιμανιών
Επίσης:
Διεθνής Σύμβαση Εργασίας *137*
Και
Διεθνής Σύμβαση Εργασίας *152*
Νέες κλαδικές συμβάσεις έως τις 14 Μαΐου 2012
Δημοσίευση σχολίου