Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009

Τινάζεται στον αέρα η ιδιωτικοποίηση του ΣΕΜΠΟ στον ΟΛΠ

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:Τινάζεται στον αέρα η ιδιωτικοποίηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς και η παραχώρηση του σην Κινεζική εταιρεία Cosco, αλλά αναμένονται και σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία των ακτοπλοϊκών εταιρειών από τις επικείμενες αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες την προσεχή Δευτέρα θα ανακοινωθούν οι σχετικές αποφάσεις και την επιβολή προστίμου που θα φθάσει τα 2 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται ότι θα δημιουργηθεί στη συμφωνία των Κινέζων με τον ΟΛΠ, δεδομένου ότι οι πληροφορίες αναφέρουν ότι προτείνεται η επιβολή προστίμου τόσο στον ΟΛΠ, όσο και στην MSC, για την σύμβαση που είχαν υπογράψει και αφορούσε τη διακίνηση in transit από το λιμάνι του Πειραιά. Μάλιστα η εισήγηση αναφέρει ότι οι δύο εταιρείες είχαν κάνει κάθετη σύμπραξη, ενώ απαλλάσσεται ο ΟΛΠ από την κατηγορία της δεσπόζουσας θέσης.

Αν επαληθευθεί πλήρως η πληροφορία αυτή, τότε ενδέχεται να ζητηθεί η λύση της σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ και της MSC, η οποία εκχωρήθηκε από τον ΟΛΠ στο συμφωνητικό που υπέγραψε πρόσφατα με τους Κινέζους. Ουσιαστικά καθίσταται ανενεργός η διάταξη με την οποία δεσμεύεται η MSC να φέρνει ετησίως κάθε χρόνο 500.000 κοντέηνερ μέσω του λιμένος Πειραιά. Επισημαίνεται ότι ήδη οι Κινέζοι έχουν ζητήσει πρόσθετες εγγυήσεις καλής εκτέλεσης της σύμβασης και τώρα προκύπτει και δεύτερο σοβαρό θέμα.

Πάντως, την προηγούμενη Πέμπτη ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αν. Παπαληγούρας συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της χώρας κ. Κ. Καραμανλή και του έθεσε το θέμα της επίσπευσης της διαδικασίας κύρωσης της σύμβασης ΟΛΠ – MSC από την Βουλή. Οι Κινέζοι έχουν καταθέσει ήδη την προκαταβολή των 50 εκατ. ευρώ, την οποία θα εισπράξει ο ΟΛΠ δεκαπέντε ημέρες μετά την δημοσίευση του σχετικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Το σίγουρο είναι ότι σε περίπτωση που εκδοθεί η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού πριν την ψήφιση του σχετικού νόμου για την κύρωση της σύμβασης του ΣΕΜΠΟ, θα προκαλέσει σοβαρές παρενέργειες στις σχέσεις των Κινέζων με την κυβέρνηση.

Υπενθυμίζεται ότι οι δύο εισηγήτριες στην προηγούμενη διαδικασία είχαν προτείνει την επιβολή προστίμου στον ΟΛΠ συνολικού ύψους 4, 5 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι δύο ναυτιλιακές εταιρείες, η Sarlis Container Servises SA του Μιχάλη Σαρλή και η Dealmar του Δημοσθένη Γιαννόπουλου, είχαν προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στις 28 Μαίου του 2004 με το επιχείρημα ότι οι ΟΛΠ και MSC είχαν προχωρήσει σε κάθετη σύμπραξη, ενώ ο ΟΛΠ είχε κατηγορηθεί για δεσπόζουσα θέση.

Για την ιστορία να πούμε ότι το έτος 1997 ο ΟΛΠ με βάση τους κανονισμούς του, ήλθε σε συμφωνία με την δεύτερη σε μέγεθος εταιρεία στον κόσμο MSC, σύμφωνα με την οποία η τελευταία θα χρησιμοποιούσε τον Πειραιά ως κέντρο μεταφόρτωσης στην Μεσόγειο. Μετά από επτά περίπου χρόνια δυστοκίας (1990-1997), περίοδο κατά την οποία καμία εταιρεία δε χρησιμοποίησε τον Πειραιά σαν μείζον κέντρο μεταφόρτωσης, η συμφωνία αυτή έδωσε νέα πνοή στον ΟΛΠ και του επέτρεψε σε σύντομο χρονικό διάστημα να αναδειχθεί σε μείζον κέντρο μεταφόρτωσης στη Μεσόγειο. Μάλιστα το 2002 για πρώτη φορά στην ιστορία του, ο Πειραιάς συμπεριελήφθη στα 50 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου σε κίνηση containers, θέση την οποία εξακολουθούσε να έχει μέχρι και το 2004. Η ελβετική εταιρεία αύξανε συνεχώς το διακινούμενο μέσω του Πειραιά in transit φορτίο της, με αποτέλεσμα το 2003 να διακινήσει συνολικά περί τα 850.000 in transit TEU, έτσι ώστε η συνολική κίνηση του Container Terminal να φτάσει κατά το έτος αυτό τα 1.640.000 TEU.
Με τις προτάσεις τους τώρα, οι τρεις εισηγήτριες ουσιαστικά ζητούν να επιβληθεί πρόστιμο και στις δύο εταιρείες, να διαλυθεί ουσιαστικά η συγκεκριμένη σύμβαση, να μην υπάρχει διαφορετικό τιμολόγιο στο εγχώριο και στο in transit φορτίο, να τηρείται στο μέλλον η αρχή της αναλογικότητας στην εξυπηρέτηση των χρηστών των λιμένων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Νίκος Αναστασόπουλος για την υπόθεση αυτή έχει υποστηρίξει ότι «αποτελεί αθεμελίωτη θέση το να κατηγορείται ο ΟΛΠ για κατάχρηση και δεσπόζουσας θέσης στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών, από τη στιγμή που εκμεταλλεύεται περιορισμένο γεωγραφικά λιμενικό χώρο με Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο, έναντι ανταλλάγματος» και υπογράμμιζε: «Η Ελλάδα, σύμφωνα με το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του ΕΜΠ, διαθέτει περίπου 700 λιμενικές εγκαταστάσεις κάθε ποιότητας, μεγέθους, διαμετρήματος και σκοπού, εκ των οποίων οι 450 μπορούν να χαρακτηρισθούν λιμένες. Η νόθευση ανταγωνισμού μεταξύ χρηστών και επιχειρήσεων επιφέρεται και όταν μία εταιρεία κοινής ωφέλειας ανέχεται αδικαιολόγητα τις οφειλές ορισμένων πελατών και ταυτόχρονα απαιτεί από τους υπολοίπους συνέπεια στην ορθή εφαρμογή των κανονισμών και τιμολογίων της».

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι αν γίνει δεκτή η εισήγηση ως έχει τότε πλέον ο ΟΛΠ ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ( Cosco ή άλλη εταιρεία) στο μέλλον δεν θα μπορεί να συμβληθεί με καμία εταιρεία δεδομένου ότι θα επικρέμεται η δυανατότητα νέας προσφυγής στην επιτροπή ανταγωνισμού οποιουδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από αυτή τη συμφωνία. Από άλλη σκοπιά, καμία μεγάλη εταιρεία διαχείρισης φορτίων, δεν θα ενδιαφερθεί για την σύναψη συμφωνίας με τον ΟΛΠ υπό την δαμόκλεια σπάθη της επιτροπής ανταγωνισμού γνωρίζοντας ότι η συμφωνία αυτή θα ανατραπεί.

Επίσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινώσει και την απόφαση της για την εξαγορά της ΑΝΕΚ από την εισηγμένη στο Κυπριακό Χρηματιστήριο εταιρεία Sea Star. Επισημαίνεται ότι η Sea Star ελέγχει το 32,5% της ΑΝΕΚ, αλλά και το 36% περίπου της Hellenic Seaways. Η Sea Star κατηγορείται ότι εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο της ΑΝΕΚ και δεν ενημέρωσε σχετικά την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σε εκκρεμότητα εξάλλου παραμένουν δύο άλλες υποθέσεις. Η μία αφορά την εταιρεία «Σαμιακούς Πλόες» και η δεύτερη την κατηγορία που έχει απαγγείλει η Γενική Διεύθυνση της Επιτροπής Ανταγωνισμού εναντίον 14 εταιρειών για δημιουργία καρτέλ στην ακτοπλοία. Η συζήτηση της τελευταίας περίπτωσης θα γίνει στις 2 Μαρτίου, μετά από τρεις αναβολές της εκδίκασης της υπόθεσης.


greekshippingnews

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

λεβεντες ποτε λετε να πατε κανονικα στη δουλεια; δεν υπαρχουν φραγκα.