Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012

Οι αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών προτεραιότητα της κυβέρνησης


Οι αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών προτεραιότητα της κυβέρνησης
Το θέμα των αποκρατικοποιήσεων των λιμανιών μπαίνει σε πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση με το μεγάλο βάρος να «πέφτει» στο νεοσύστατο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Σημείο- κλειδί αποτελεί η μεθοδολογία, που θα ακολουθηθεί και σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες αποτελεί σε αυτή την χρονική στιγμή το κύριο αντικείμενο των συζητήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας.

Μάλιστα, ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης αναμένεται να έχει, ίσως και την Δευτέρα 2/7 συνάντηση με τον επικεφαλής της Task Force στην Ελλάδα Χορστ Ραιχενμπάχ με κύριο αντικείμενο της συνάντησης το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων στα λιμάνια και ιδιαίτερα τη μεθοδολογία που θα επιλεγεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Να σημειωθεί ότι από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας, που αποτελεί τον βασικό κορμό της κυβέρνησης, έχει εκφραστεί κατ’ επανάληψη η θέση ότι οι αποκρατικοποιήσεις στα λιμάνια θα πρέπει να γίνουν με συμβάσεις παραχωρήσεις, με μοντέλο τη σύμβαση ΟΛΠ- Cosco.

Στο ίδιο πλαίσιο κυβερνητικοί παράγοντες θεωρούν ότι μπορεί να γίνουν παραχωρήσεις και στον τομέα της κρουαζιέρας ενώ διατυπώνονται έντονοι προβληματισμοί για την ορθότητα της απόφασης της μεταβίβασης όλων των μετοχών του Δημοσίου σε ΟΛΠ και ΟΛΘ στο ΤΑΙΠΕΔ.

Ακόμα, ένα από τα βασικά θέματα που τίθεται είναι ο διαχωρισμός των ρυθμιστικών λειτουργιών των λιμανιών από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Ειδικότερα, απασχολεί:

Εάν θα πρέπει να συγκροτηθεί μία ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή ή αν αυτό το ρόλο θα παίξουν τελικά οι σημερινές εταιρίες, οι Οργανισμοί Λιμένων, οι οποίοι μέσω των παραχωρήσεων σταδιακά θα απολέσουν το κομμάτι της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.

Να σημειωθεί ότι μελετητές, που είχαν ασχοληθεί με το θέμα πρότειναν την εφαρμογή του μοντέλου του λιμανιού του Αμβούργου, σύμφωνα με το οποίο θα μεταβιβαστούν σε ιδιώτες όλες οι κερδοφόρες δραστηριότητες και οι ζημιογόνες θα μείνουν σε έναν Οργανισμό- Αρχή, στην οποία θα μπορούν να μετέχουν Δήμοι, Επιμελητήρια κ.α.

Σε αυτό το «μοντέλο» έχουν εκφραστεί διαφωνίες από πολλές πλευρές θεωρώντας ότι όλες οι ζημιές θα φορτωθούν στον φορολογούμενο πολίτη και κάποιοι θα παίρνουν μόνο τα κέρδη.

Ειδικά όσο αφορά τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ οι οποίοι είναι εισηγμένες εταιρίες με μετόχους, τα νέα σχήματα βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των συζητήσεων που γίνονται με ένταση αυτές τις μέρες στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Οι συζητήσεις στην ΕΕ

Παράλληλα η ηγεσία του ΥΕΝ έχει υπόψη της και τη συζήτηση που γίνεται αυτή την περίοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου μέσα στους επόμενους μήνες να «κλειδώσει» το ζήτημα των κατευθυντήριων γραμμών σε σχέση με τις παραχωρήσεις στα κράτη μέλη. Επίσης αναμένεται να υπάρξει εξειδικευμένο κομμάτι για τις παραχωρήσεις των λιμένων σε επίπεδο ΕΕ. Στελέχη του υπουργείου βρέθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες προκειμένου να συζητήσουν το θέμα με αξιωματούχους της.

Η μεθοδολογία των παραχωρήσεων στα λιμάνια απασχόλησαν άλλωστε και τη συνάντηση που είχε την περασμένη εβδομάδα ο κ Μουσουρούλης με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Κώστα Μητρόπουλο στον Πειραιά. Συμφωνήθηκε ότι αν και το κέντρο βάρος των αποκρατικοποιήσεων πέφτει στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, θα πρέπει την ίδια ώρα να καλλιεργηθεί το ενδιαφέρον των επενδυτών και για άλλα ελληνικά λιμάνια.

Επίσης εξετάστηκε αν θα πρέπει να λειτουργήσει τελικά το Αττικό Λιμενικό Σύστημα το οποίο εκ των πραγμάτων θα αποτελούσε οδηγό και για άλλα αντίστοιχα εταιρικά σχήματα μεταξύ των λιμανιών της χώρας.

Πηγή: Pireas2day

Δεν υπάρχουν σχόλια: