Ανταγωνιστικό μειονέκτημα για το Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ λόγω των φορολογικών ρυθμίσεων της Cosco
23/2/2009
Αναδημοσίευση
από την εφημερίδα
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
Σε πλεονεκτική θέση βάζουν, στην «κούρσα» του ανταγωνισμού το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco Pacific έναντι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ τα φορολογικά μέτρα που συνοδεύουν τη σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από τον ΟΛΠ στην Cosco. Ειδικότερα πρόκειται για την παράγραφο 4 του άρθρου 2 του κυρωτικού νόμου της σύμβασης παραχώρησης που έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Στην παράγραφο αυτή προβλέπεται ότι η εταιρεία που ιδρύεται από την Cosco Pacific για τη διαχείριση του Σ.ΕΜΠΟ που της παραχωρείται για διάρκεια μέχρι 35 ετών θα έχει κατά κύριο λόγο την δυνατότητα να λαμβάνει επιστροφή ΦΠΑ από το ελληνικό δημόσιο μέσα σε 60 ημέρες από την υποβολή αίτησής της εταιρείας.
Σε περίπτωση μάλιστα που το κράτος καθυστερήσει την επιστροφή θα καταβάλλει στην εταιρεία διαχείρισης και τόκο υπερημερίας επί του προς επιστροφή ποσού. Ανάλογο όμως καθεστώς δεν ισχύει στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, στον οποίο σύμφωνα με πληροφορίες της Ν η επιστροφή ΦΠΑ γίνεται άτοκη και όχι εντός προβλεπόμενου διαστήματος 60 ημερών.
Σημειώνεται επίσης ότι ο ΟΛΠ δεν δύναται να αντισταθμίσει τη διαφορά στα φορολογικά μέτρα, με πιθανή ενίσχυση από κρατικούς πόρους δεδομένου ότι όπως δήλωσε και ο ΥΕΝΑΝΠ Αναστάσης Παπαληγούρας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής: «Σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο ανταγωνισμού, κάτι τέτοιο θα αποτελούσε απαγορευμένη κρατική ενίσχυση».
Οι επενδύσεις
Το θέμα του ΦΠΑ έχει άμεση σχέση με τις επενδύσεις που θα κάνουν οι δύο εταιρείες στους προβλήτες των δύο ΣΕΜΠΟ. Σημειώνεται ότι οι δύο εταιρείες θα παρέχουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων η μία δίπλα στη άλλη.
Η Cosco θα έχει τον προβλήτα ΙΙ και θα κατασκευάσει, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης τον προβλήτα ΙΙΙ, ενώ ο ΟΛΠ κατασκευάζει και θα διαχειρίζεται τον προβλήτα Ι, ο οποίος σύμφωνα με τα όσα υπογραμμίζουν από την κυβέρνηση θα μπορεί να παίξει και εξισορροπητικό ρόλο στην τιμολόγηση του εγχώριου φορτίου, το οποίο είναι ανελαστικό, απέναντι στο σενάριο που χρησιμοποιούν οι συνδικαλιστές που αντιτίθενται στη παραχώρηση, ότι δηλαδή η Cosco το κέρδος θα το βγάλει από την αύξηση των τιμολογίων του εγχώριου φορτίου.
Η Cosco μέσα στην επόμενη πενταετία προβλέπεται ότι θα κάνει επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ στους προβλήτες του νέου Σ.ΕΜΠΟ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι υπολογίζοντας το ΦΠΑ στο 20% θα λάβει πίσω άμεσα (επιστροφή) η ακόμα και με τόκους υπερημερίας το ποσό των 60 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα ο ΟΛΠ ο οποίος κατασκευάζει την ίδια περίοδο τον προβλήτα Ι, προϋπολογίζει επενδύσεις ύψους 160 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ύψος των επενδύσεων που προϋπολογίζονται θα πρέπει να του επιστραφεί ΦΠΑ 32 εκατ. ευρώ, για το οποίο όμως δεν προβλέπεται ότι θα τα λάβει από το κράτος μέσα στα ίδια χρονικά περιθώρια ή με τόκο υπερημερίας.
Οι άλλες περιπτώσεις
Ανάλογες ρυθμίσεις φορολογικών μέτρων υπέρ επενδύσεων που γίνονται με συμβάσεις παραχώρησης προβλέπονται και σε άλλα μεγάλα έργα, όπως είναι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και η γέφυρα Ρίου - Αντίρριου. Οι περιπτώσεις αυτές διαφέρουν σε σχέση με τη σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ στη Cosco σε δύο σημεία.
Το πρώτο είναι ότι στη μία περίπτωση συμβαλλόμενοι είναι το Δημόσιο με ιδιωτικές εταιρείες, ενώ στη δεύτερη περίπτωση έχουμε δύο εταιρείες εισηγμένες σε χρηματιστηριακές αγορές τον ΟΛΠ με βασικό μέτοχο το ελληνικό δημόσιο και την Cosco με βασικό μέτοχο τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Το δεύτερο σημείο και το πιο σημαντικό είναι ότι τα έργα όπως είναι το αεροδρόμιο και η γέφυρα έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την μοναδικότητα, ενώ ο ΟΛΠ και η Cosco θα προσφέρουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες στην εξυπηρέτηση των εμπορευματοκιβωτίων η μία δίπλα στη άλλη.
Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στα λιμάνια, δηλαδή η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ στην συνέντευξη τύπου που έδωσαν την προηγούμενη εβδομάδα αμφισβήτησαν το κατά πόσο ο προβλήτας Ι που βρίσκεται στη φάση της κατασκευής και η οποία θα ανήκει και θα διαχειρίζεται από τον ΟΛΠ θα καταφέρει να είναι ανταγωνιστικός προς το Σ.ΕΜΠΟ που θα διαχειρίζεται η Cosco. Εξέφρασαν μάλιστα την ανησυχία τους μήπως στην πορεία τελικά παραχωρηθεί και αυτός ο προβλήτας.
Τα έργα
Η Cosco προβλέπεται ότι μέχρι το 2015 θα υλοποιήσει έργα που περιλαμβάνουν τη κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ καθώς και λιμενικά έργα, σύμφωνα με την προσφορά του αναδόχου, στον υπάρχοντα Προβλήτα ΙΙ. Τα έργα αυτά θα έχουν ως αποτέλεσμα την επέκταση της δυναμικότητας των υπαρχόντων υποδομών στα 3.700.000 teu ετησίως. Αντίστοιχα ο προβλήτας Ι που θα διαχειρίζεται ο ΟΛΠ θα έχει τη δυνατότητα να διακινήσει περίπου ένα εκατ. teu ετησίως.
Παράλληλα ο ΟΛΠ στη διάρκεια των 25 ετών της παραχώρησης θα λάβει εγγυημένο και τμηματικά και σε ετήσια βάση το ποσό των 3,388 δισ. ευρώ ως «ενοίκιο» για τους δύο προβλήτες.
marinews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου