Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Α. Σαμαράς «τρέχει» για τη συμφωνία ΟΛΠ- ΣΕΠ!


«Παγώνει» τη νέα συμφωνία ΟΛΠ- Cosco η παρέμβαση της Κομισιόν, που ζητάει απαντήσεις σε 23 βασικά ερωτήματα- ενστάσεις σχετικά με τη συμφωνία, η οποία υπογράφτηκε τέλη Αυγούστου και προβλέπει το «πάγωμα» του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος της κινέζικης εταιρείας και την «ανάθεση» της επέκτασης της προβλήτας ΙΙΙ.

Οι εκπρόσωποι της Ε.Ε. ζητούν απαντήσεις για νομικά και οικονομικά ζητήματα, που αφορούν τον "φιλικό διακανονισμό" των δυο πλευρών, τις οποίες θα δώσει ο εποπτεύων υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης.
Με το θέμα ασχολήθηκε μάλιστα και στο τελευταίο του ταξίδι στις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός Α.Σαμαράς.

Η παρέμβαση της Ε.Ε. έχει ως αποτέλεσμα το "πάγωμα" των σχεδίων της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, το οποίο θα ξεμπλοκάρει όταν ολοκληρωθεί η διαβούλευση με την Επιτροπή είτε με θετικό είτε με αρνητικό τρόπο.

Αυτά υποστήριξε χθες ο Μ.Βαρβιτσιώτης στο πλαίσιο άτυπης συνάντησης που είχε με τους ναυτιλιακούς συντάκτες, λέγοντας πως η συμφωνία Cosco-ΟΛΠ βρίσκεται μέν στο τελευταίο στάδιο αλλά οι διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. δεν φαίνεται οτι θα είναι μια εύκολη υπόθεση.

Οπως διευκρίνισε ο υπουργός απο τα εγκαίνια ακόμα του ανατολικού μέρους της προβλήτας ΙΙΙ είχαν θέσει με τον πρωθυπουργό δυο προϋποθέσεις στην Κινέζικη πλευρά, οτι η συμφωνία θα τελούσε υπο τον έλεγχο τόσο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οσο και των ευρωπαϊκών αρχών.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στη λίστα με τα 23 ερωτήματα-ενστάσεις που έχει στείλει η Ε.Ε. και είπε οτι ελπίζει σήμερα, να έχουν φθάσει στα χέρια του τα στοιχεία που περιμένει απο την ΣΕΠ και τον ΟΛΠ, προκειμένου ο ιδιος να φτιάξει τις τελικές απαντήσεις προς την Ε.Ε.
Ο ίδιος πάντως επεσήμανε ότι  όταν κλείσει το θέμα με την Κομισιόν είτε θετικά, είτε αρνητικά, τότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ με την διάθεση των μετοχών του Οργανισμού μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.

Η εμπλοκή πάντως που έχει προκύψει με την Ε.Ε. φαίνεται να είναι πιο σοβαρή απ οτι παρουσιάζεται, καθώς πριν μερικές μέρες και ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ν.Χουντής με ερώτησή του ζήτησε την παρέμβασή της με την έναρξη έρευνας για την "αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος" και την απουσία διεθνούς διαγωνισμού για την κατασκευή έργων στο λιμάνι του Πειραιά.

Να υπενθυμίσουμε δε οτι η Ε.Ε. πραγματοποιεί κι άλλη έρευνα για την αρχική σύμβαση παραχώρησης της Cosco, ύστερα απο καταγγελίες του πρώην νομάρχη Πειραιά Γ.Μίχα, της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας(ΟΜΥΛΕ) και του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών, η οποία ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.


pireas2Day



 Καθυστερήσεις στη διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ  προκαλεί η επιμήκυνση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ του Οργανισμού και της Cosco. Την επισήμανση αυτή έκανε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος μάλιστα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην τελεσφορήσει τελικά η συμφωνία.
Οπως τόνισε, περιμένει ΟΛΠ και ΣΕΠ να συμφωνήσουν και να λάβει τις τελικές απαντήσεις σήμερα, ώστε να ενημερώσει αναλυτικά για τις εξελίξεις τις Βρυξέλλες. Δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι για τις διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή σε ό,τι αφορά το φιλικό διακανονισμό δεν είναι ούτε πεσιμιστής ούτε απαισιόδοξος.
«Αναμένω για να απαντήσω τα στοιχεία από την Cosco και τον ΟΛΠ, κάτι που σημαίνει ότι οι δύο πλευρές θα πρέπει να συμφωνήσουν στα οικονομικά δεδομένα αλλά και στα νομικά θέματα», τόνισε και προσέθεσε: «Ελπίζω μέχρι αύριο να τις έχω και θεωρώ ότι πρέπει να συντάξουμε ένα σαφές πλαίσιο. Ηδη ο πρωθυπουργός συζήτησε το θέμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις Βρυξέλλες και αυτή τη συζήτηση θα τη συνεχίσω».

Το παρασκήνιο
Ωστόσο, η κατάσταση στο παρασκήνιο μόνο ιδανική δεν χαρακτηρίζεται. Ο ΟΛΠ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», βρίσκεται σε φάση κατάρτισης ενός οικονομοτεχνικού μοντέλου, επάνω στο οποίο θα βασιστεί ο ΥΝΑ για να απαντήσει αναλυτικά στις Βρυξέλλες. Από την πλευρά της η Cosco έχει καταθέσει προς τον ΟΛΠ τη μελέτη που συνέταξε η PwC πριν καν υπογραφεί το πρωτόκολλο συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές και η οποία δείχνει ότι η συμφωνία θα είναι επικερδής για τον ΟΛΠ.
Η διοίκηση του Οργανισμού, όμως, υποστηρίζει ότι η Cosco θα πρέπει να του αποστείλει επιπλέον στοιχεία ώστε να απαντηθούν επαρκώς τα ερωτήματα της Επιτροπής, ενώ ο κινεζικός όμιλος θεωρεί ότι η μελέτη που έχει καταθέσει είναι πλήρης. Πάντως, κύκλοι της Ακτής Μιαούλη εκτιμούσαν χθες ότι το τελικό κείμενο θα είναι έτοιμο είτε αργά το βράδυ σήμερα είτε μέσα στο Σαββατοκύριακο.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε, από την πρώτη στιγμή ο πρωθυπουργός της χώρας είχε θέσει τις εξής προϋποθέσεις για να προχωρήσει η συμφωνία. Προϋποθέσεις που αφορούν τον ανταγωνισμό, τις δημόσιες συμβάσεις και τις αποκρατικοποιήσεις. Υπογράμμισε, μάλιστα, πως σε ό,τι αφορά την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ δεν τίθεται κανένα ζήτημα και ότι έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με τη τρόικα. Εσπευσε να προσθέσει, μάλιστα, ότι ο ίδιος είχε προτείνει οι δύο διαδικασίες να προχωρήσουν παράλληλα, κάτι που όμως τελικά δεν συνέβη.

Τα ερωτήματα
Ο φιλικός διακανονισμός αφορά την πρόταση της ΣΕΠ για πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος ύψους 3,4 δισ. ευρώ που θα καταβληθεί τμηματικά μέχρι το τέλος της σύμβασης, για να γίνει η επένδυση επέκτασης του προβλήτα ΙΙΙ προϋπολογισμού, σύμφωνα με την Cosco, 230 εκατ. ευρώ.
Για να δώσει το «πράσινο φως» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ άλλων ζητά να μάθει τις λεπτομέρειες των υπολογισμών που έχουν γίνει και ρωτά και αν σε αυτούς έχουν συνυπολογιστεί τα επιπλέον έσοδα και κέρδη της εταιρείας (Cosco - ΣΕΠ) από τη λειτουργία του νέου προβλήτα. Ενα άλλο ερώτημα που έχει τεθεί είναι αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Ακόμα ένα ζήτημα που θέτει η Επιτροπή είναι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΣΕΠ, η οποία επικαλείται τη μεγάλη κρίση στη χώρα για να ζητήσει τις συγκεκριμένες αλλαγές. Η Επιτροπή επιθυμεί λεπτομερή ανάλυση των οικονομικών δεδομένων της ΣΕΠ ώστε να διαπιστώσει εάν η κρίση επηρεάζει τη λειτουργία της και σε ποιο βαθμό.
Επίσης, ζητά να λάβει γνώση του νέου οικονομικού μοντέλου, μέσα στο οποίο θα αποσαφηνίζεται αν ο ΟΛΠ δεν θα βγει ζημιωμένος από τη διαδικασία.
Η ακτοπλοΐα  
Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι το ζήτημα των συνθέσεων πληρωμάτων δεν απασχολεί τις εταιρείες, αφού προχθές σε συνάντηση που είχε με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας «ίσως να ήταν οι πρώτοι που δεν το έθεσαν». Και αυτό γιατί, όπως εξήγησε ο υπουργός, αυτή τη στιγμή τα καύσιμα είναι το μεγάλο πρόβλημα, αφού φτάνουν ακόμα και το 60% των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: