Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016

«O ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ & μια οφειλόμενη απάντηση»

Των Γιάννη Καρδαρά & Γιάννη Βρέλλου*

1. Στο Κυριακάτικο φύλλο της 7ης Φεβρουαρίου 2016 της ΑΥΓΗΣ δημοσιεύθηκε μία συνέντευξη του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα. Στην συνέντευξή του αυτή ο κ. Πιτσιόρλας ξεκαθάρισε ποια αριστερά ονειρεύεται ενώ έχει χαρακτηρίσει ως «ατεκμηρίωτη προπαγάνδα» ή «κρατικίστικη αντίληψη» ή «εμμονή να υπερασπιζόμαστε μία προβληματική κατάσταση του ΟΛΠ Α.Ε.» την στάση όσων (μεταξύ αυτών και των υπογραφόντων το άρθρο αυτό) είναι  αντίθετοι με την εκποίηση του πλειοψηφικού πακέτου (67%) των μετοχών του ΟΛΠ.
Εκ προοιμίου δηλώνουμε ότι είμαστε υπέρ του Δημόσιου χαρακτήρα κρίσιμων τομέων της οικονομίας όπως είναι τα λιμάνια και τα δημόσια αγαθά χωρίς να υπεραμυνόμαστε των πρακτικών και των στρεβλώσεων που το καταρρέον πολιτικό σύστημα εφάρμοσε επί χρόνια στη Διοίκηση φέρνοντας την Ελλάδα στο χείλος της αβύσσου. Δεν ευθύνεται λοιπόν «ο Δημόσιος χαρακτήρας» κρίσιμων τομέων αλλά οι εφαρμοσθείσες πολιτικές διαχείρισης.
 Επανερχόμενοι στην επίδικη συνέντευξη σημειώνουμε  ότι είναι δικαίωμα του κ. Πιτσιόρλα να αυτοπροσδιορίζεται όπως θέλει και να υπερασπίζεται την δική του προσέγγιση περί «κρατισμού». Δεν είναι όμως δικαίωμά του να αγνοεί συγκεκριμένα γεγονότα τα οποία τα ξεπερνάει δηλώνοντας «ότι αδυνατεί να  κατανοήσει τους αντιδρώντες στη πώληση».
Συγκεκριμένα, το Δ.Σ. του «Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά», του οποίου και οι δύο υπογράφοντες είμαστε μέλη, έχοντας εκ του Νόμου το δικαίωμα να παρεμβαίνει σε μείζονος σημασίας ζητήματα  εθνικού, κοινωνικού και οικονομικού ενδιαφέροντος,  έλαβε  το 2014, επί συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ομόφωνη απόφαση να προβεί σε δικαστικές ενέργειες κατά της πώλησης του 67% των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ σε επενδυτές. Το αυτό έπραξε και ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης για τον ΟΛΘ ΑΕ. Οι αποφάσεις αυτές επαναλήφθηκαν και το 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ επίσης ομόφωνα.
Στα ΔΣ του ΔΣΠ και στο ΔΣ του ΔΣΘ (που ναι μεν είναι ΝΠΔΔ πλην όμως τα μέλη της διοικήσεώς τους εκλέγονται από όλους τους Δικηγόρους με μυστική καθολική ψηφοφορία και δεν διορίζονται) εκπροσωπούνται  όλα τα ιδεολογικοπολιτικά ρεύματα. Το εξόχως σημαντικό εν προκειμένω είναι ότι δύο φορές και οι δύο Δικηγορικοί Σύλλογοι ομόφωνα απεφάσισαν να αντιταχθούν με τα μέσα που τους παρέχει ο νόμος στην εκποίηση των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, ομόφωνα συνέταξαν αιτήσεις ακυρώσεως στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ομόφωνα τις υποστήριξαν στη δικάσιμο της 6-10-2015 μη προβαίνοντας,  κατά τον κ.Προέδρο του ΤΑΠΙΕΔ, σε «προπαγάνδα». Αλήθεια υπέρ ποιού?
Αντιλαμβανόμαστε την αδυναμία του κ. Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ να κατανοήσει την στάση αυτή που προέρχεται από το σύνολο των ιδεολογικοπολιτικών ρευμάτων που εκπροσωπούνται στα διοικητικά συμβούλια των Δικηγορικών Συλλόγων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Απλούστατα όλοι οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των δικηγόρων Πειραιά και Θεσσαλονίκης αντιλαμβάνονται το δημόσιο συμφέρον για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας κατά τρόπο εντελώς διαφορετικό από τον κ. Πιτσιόρλα ο οποίος χαρακτηρίζει συλλήβδην τη στάση όλων (δηλ. και των δικηγόρων που ανήκουν στον ιδεολογικοπολιτικό χώρο της Νέας Δημοκρατίας που είναι συντηρητικοί, φιλελεύθεροι, νεοφιλελεύθεροι, κεντροδεξιοί) ότι προβαίνουν «σε αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη προπαγάνδα» ή ότι διαπνέονται από «κρατικίστικη αντίληψη».
Δεν έχουμε στο σημείο αυτό να κάνουμε οποιοδήποτε σχόλιο ή παρατήρηση.
  
2. Σε σχέση με όσα ανέφερε ο κ. Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ στην πιο πάνω συνέντευξή του θα αρκεστούμε σε λίγα σχόλια τα οποία πιστεύουμε ότι αρκούν να καταδείξουν στον οποιονδήποτε αναγνώστη που βρίσκεται η αλήθεια.

Πρώτον : Ο ΟΛΠ, όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία που είναι στη διάθεση όλων, ήταν επί χρόνια  κερδοφόρος, όπως άλλωστε ήταν και πριν την παραχώρηση από την τότε Κυβέρνηση της ΝΔ του προβλήτα ΙΙ στην COSCO το 2008.
Εάν ο κ. Πιτσιόρλας αμφισβητεί τους κερδοφόρους ισολογισμούς έχει το δικαίωμα ως εκπρόσωπος του 75% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ να τους προσβάλει με κάθε νόμιμο μέσο.
Η συνεχής κερδοφορία του ΟΛΠ υπήρχε, εκτός άλλων και λόγω της διεθνώς αυξανόμενης τάσης της  διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων (containers) που διενεργούσε μέχρι το 2008 ο ΟΛΠ ΑΕ.
Ο ΟΛΠ, μετά το 2008, με την πρώτη παραχώρηση προς την COSCO (του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων) αποψιλώθηκε από τη κύρια πηγή εσόδων και έκτοτε ελάμβανε «ενοίκιο» για την παραχώρηση των δύο (2) προβλητών από την ΣΕΠ-COSCO που για το έτος 2015 ανήρχετο περίπου στα 36.000.000 ΕΥΡΩ και για το 2016 θα ανέλθει στα 39.000.000 ΕΥΡΩ.
Σύμφωνα με τον κ.Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ ο ΟΛΠ εισέπραξε από ενοίκια της COSCO την πενταετία 2010-2015 158.000.000 ευρώ. Αν λοιπόν είναι έτσι, πως είναι δυνατόν το ΤΑΙΠΕΔ να πωλεί το 51% των μετοχών που αφορούν ολόκληρο το λιμάνι για 280.000.000 ευρώ?  Τα δικά του επιχειρήματα αποδεικνύουν ότι η πώληση του 51% του ΟΛΠ είναι ασύμφορη, αφού τα ενοίκια μιας πενταετίας καλύπτουν το μισό του τιμήματος ολόκληρου του λιμανιού.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημάνουμε  ότι πέραν του τιμήματος του διαγωνισμού ο υπό κινεζική πλειοψηφία των μετοχών ΟΛΠ ΑΕ θα αποδίδει στο Ελληνικό Δημόσιο ποσοστό 3,5% επί του ετήσιου τζίρου, ενώ μέχρι σήμερα απέδιδε στο Ελληνικό Δημόσιο 2% επί του τζίρου.
Με λίγα λόγια, επανερχόμενη στο ύψος του τιμήματος του διαγωνισμού, η COSCO αγοράζει σήμερα τον ΟΛΠ ακόμη και με την βελτίωση της προσφοράς της  στα 368.000.000 ΕΥΡΩ για το 67% των μετοχών δίνοντας  τα  ετησίως αυξανόμενα ενοίκια περίπου οκτώ χρόνων.
 Περαιτέρω ο ΟΛΠ, ως δημόσιος οργανισμός, διαθέτει σήμερα αποθεματικά κεφάλαια 65.000.000 ευρώ, τα οποία επίσης θα καρπωθεί η COSCO.

Δεύτερον : Όταν έγινε η παραχώρηση της προβλήτας ΙΙ η τότε κυβέρνηση είχε προσφέρει φοροαπαλλαγές που σύμφωνα με απόφαση της Ε.Ε. ανεπιτρέπτως καρπούται η COSCO.
 Είναι γνωστό ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία περί ανταγωνισμού και περί κρατικών ενισχύσεων εξ αιτίας των φοροαπαλλαγών έχει επιβληθεί στο Ελληνικό Δημόσιο πρόστιμο 50.000.000 ΕΥΡΩ.
Και γι αυτό το ζήτημα ουδέν ανέφερε ο κος Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.

Τρίτον : Η από 2002 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και ΟΛΠ ΑΕ σήμερα αντικαθίσταται από μια  νέα ΣΥΜΒΑΣΗ εξ αιτίας της παραχώρησης της μετοχικής πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ στην COSCO.
 Απ’ ότι μάθαμε, και ας μας διαψεύσει ο οποιοσδήποτε, το σχέδιο της ΝΕΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ μεταξύ Ελλ.Δημοσίου και ΟΛΠ ΑΕ ετέθη υπ’ όψιν του ΔΣ του ΟΛΠ ΑΕ και του Υπουργού Ναυτιλίας στις 21-12-2015 και προφανώς δεν έχει ακόμη, έως και σήμερα, υπογραφεί, δεδομένου του εύλογου προβληματισμού του ΟΛΠ και του Υπουργείου Ναυτιλίας για συγκεκριμένους όρους της σύμβασης που χρήζουν αλλαγών, βελτιώσεων, συμπληρώσεων, διευκρινίσεων κ.λ.π.
Άλλωστε και στη περίπτωση των Αεροδρομίων μετά από διαπραγμάτευση της τωρινής Κυβέρνησης υπήρξαν σημαντικές βελτιώσεις στην αντίστοιχη σύμβαση παραχώρησης υπέρ του συμφέροντος του Ελληνικού Δημοσίου.
Το κείμενο της νέας ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ Ελληνικού Δημοσίου-ΟΛΠ το συνέταξε καθ΄υπέρβαση των αρμοδιοτήτων του το ΤΑΙΠΕΔ  (που τυπικά είναι και κατά δήλωση του  τεχνικός σύμβουλος του Υπουργείου Οικονομίας πλην όμως ουσιαστικά είναι ο ενορχηστρωτής της όλης διαδικασίας). Στην υπόθεση προτιμά να συνεργάζεται κυρίως με νομικά γραφεία του εξωτερικού (αλλά και με ένα μεγάλο ελληνικό δικηγορικό γραφείο) και όχι με τις Νομικές Υπηρεσίες των αρμοδίων Υπουργείων Ναυτιλίας και Οικονομικών αλλά και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Και αυτό το μείζον θέμα το αποσιωπά ο κ. Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.

Τέταρτον : Ακόμη ενώ είναι γνωστό ότι το τίμημα της πώλησης θα διατεθεί για το Δημόσιο χρέος, το γεγονός ότι τελικά  μετείχε σε ένα μείζονος σημασίας  διαγωνισμό ένας μόνο διαγωνιζόμενος (COSCO) για τον κ. Πιτσιόρλα θεωρείται εντελώς φυσιολογικό (πράγμα που όλοι προδίκαζαν στον Πειραιά από την αρχή της διαδικασίας). Καθ’ ημάς σε απλά ελληνικά όλα τα παραπάνω  σημαίνουν ότι δεν εξασφαλίζεται το Δημόσιο Συμφέρον από την επίδικη συναλλαγή. Το ΣτΕ που εκδίκασε τις αιτήσεις ακύρωσης των Δικηγορικών Συλλόγων Πειραιά και Θεσσαλονίκης αλλά και άλλων φορέων δεν έχει μέχρι σήμερα εκδώσει  την απόφαση του αν και έχει ζητηθεί, λόγω της κρισιμότητας της παραχώρησης, να παραπεμφθεί η υπόθεση στην ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ του Ανώτατου Δικαστηρίου.

Πέμπτον : Έχουμε θέσει στον κ. Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ 13 ερωτήματα και του τα έχουμε απευθύνει δημόσια  από τις 17-12-2015 μέσω της ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ των ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ. Ο κ. Πιτσιόρλας εξακολουθεί να μην απαντά. Είναι δικαίωμά του.

*Οι κύριοι Γιάννης Καρδαράς και Γιάννης Βρέλλος είναι δικηγόροι μέλη της Επιτροπής Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, μέλη της Διοίκησης του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στο αρχικό κείμενο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΥΓΗ το Σάββατο 13/2/2016 εκ παραδρομής ανεγράφη «ότι η διοίκηση του ΟΛΠ υπό τον κ. Γ. Ανωμερίτη είχε προχωρήσει σε φοροαπαλλαγές τις COSCO». Το αληθές είναι ότι πριν από τον κ.Γ.Ανωμερίτη είχαν παραχωρηθεί οι φοροαπαλλαγές που προβλέπονταν από τους Νόμους. Επί διοικήσεως του κ. Γ. Ανωμερίτη υπήρξε ο «φιλικός διακανονισμός» με την COSCO .

http://pireas2day.gr/02,29,23817,00.aspx 

Δεν υπάρχουν σχόλια: