ΛΕΡΝΑΙΑ ΥΔΡΑ Η COSCO
Μέσω 5 εταιρειών έφτασαν οι Κινέζοι στον Πειραιά
H Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα στην οποία η είσοδος της Cosco έχει προκαλέσει προβληματισμό, ως εκ τούτου υπάρχουν «προηγούμενα» υποθέσεων του κινεζικού γίγαντα που πήραν μεγάλη δημοσιότητα.
Στις ΗΠΑ πολλές αντιδράσεις είχε προκαλέσει η -επί Κλίντον- παραχώρηση στην Cosco μιας παλιάς βάσης του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού στο Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια. Στο αμερικανικό Κογκρέσο πολλοί βουλευτές (και Δημοκρατικοί) διατύπωσαν φόβους για την «εθνική ασφάλεια», καθώς η συζήτηση γινόταν στη σκιά ενός περιστατικού λαθρεμπορίας όπλων στο οποίο εμπλεκόταν πλοίο της Cosco. Ομοσπονδιακοί πράκτορες είχαν βρει στα αμπάρια του 2.000 Καλάσνικοφ που προορίζονταν για τις συμμορίες της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ.
Η Cosco έχει κατονομαστεί από πηγές των αμερικανικών υπηρεσιών και διεθνών ΜΚΟ ως μεταφορέας όπλων σε καθεστώτα και κράτη που θεωρούνται γενικά προβληματικά, όπως το Ιράν, η Λιβύη, η Συρία και το Σουδάν.
Σύμφωνα με τις αμερικανικές πηγές πάντα, η Cosco είναι ο εμπορικός-ναυτιλιακός βραχίονας του κινεζικού κράτους μέσω του οποίου υλοποιείται η στρατηγική της διασφάλισης των θαλασσίων οδών προκειμένου να γίνεται απρόσκοπτα ο εφοδιασμός της βιομηχανίας με τις απαραίτητες πρώτες ύλες και -ακολουθώντας την αντίστροφη πορεία- η διάθεση των προϊόντων στις αγορές.
Η Κίνα μέσω της Cosco (και της Hutchison) έχει παρουσία στις διώρυγες του Σουέζ, του Παναμά, στο λιμάνι της Σιγκαπούρης και τα στενά της Μαλάκα και του Βοσπόρου, το ίδιο και σε πολλά αφρικανικά λιμάνια που αποτελούν πύλες εξόδου πετρελαίου και μεταλλευμάτων απ’ τη Μαύρη ήπειρο.
Η Cosco ιδρύθηκε το 1961 στο Πεκίνο απ’ τον κινεζικό στρατό, κάτι που δεν είναι περίεργο: πάρα πολλές εταιρείες στην Κίνα έχουν ιδρυθεί έτσι και από τις δεκαετίες του 1950 και ‘60 ήδη, δηλαδή πριν από το «άνοιγμα» της κινεζικής οικονομίας, είχαν υιοθετήσει την ιδεολογία του κέρδους. Ευνοημένες από την ανυπαρξία ανταγωνισμού στο εσωτερικό και το τεράστιο μέγεθος της κινεζικής αγοράς, γιγαντώθηκαν και εξελίχθηκαν σε «παγκόσμιους παίκτες».
Ενα πλέγμα κοινής ύφανσης
Οι κινεζικές εταιρείες δημιουργούν ένα πλέγμα με κοινή ύφανση: χρηματοδοτήσεις, κοινοπραξίες και συνεργασίες. Αν και πολλές είτε φορούν τον μανδύα ιδιωτικών επιχειρήσεων είτε, όπως η Cosco, είναι εισηγμένες σε μεγάλα χρηματιστήρια, ο ανταγωνισμός μεταξύ τους φαίνεται να ρυθμίζεται σε έναν αόρατο χώρο, πέρα απ’ τη δημόσια εποπτεία.
Αυτό μας φέρνει μπροστά σ’ ένα από τα πράγματα που καθιστούν προβληματικό τον διαγωνισμό για τα λιμάνια. Οι δύο κινεζικών συμφερόντων εταιρείες που υπέβαλαν προσφορά και κέρδισαν πέρυσι τους διαγωνισμούς για τους σταθμούς των εμποροκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, η Cosco και η Hutchison αντίστοιχα, έχουν κοινά συμφέροντα.
Ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος της Hutchison, Λι Κά-σινγκ, που είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ανατολικής Ασίας (με προσωπική περιουσία ανερχόμενη στα 16,2 δισ. δολάρια σύμφωνα με το Forbes) κι ένας από τους ισχυρότερους στην περιοχή, έχει- σύμφωνα με την επιτροπή Τόμπσον του Συμβουλίου Αμερικανικής Εξωτερικής Πολιτικής της Γερουσίας- επενδύσει μεγάλα κεφάλαια και στην Cosco.
Η διάρθρωση της εταιρείας
Eνα μπερδεμένο κουβάρι από θυγατρικές και υπεράκτιες
Εντυπωσιακό είναι και το πώς μια κρατική εταιρεία σαν την Cosco είναι διαρθρωμένη. Ενα μπερδεμένο κουβάρι από θυγατρικές και υπεράκτιες (offshore) εταιρείες γεννάει απορίες για τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί αυτή η δομή.
Μια υπεράκτια EΠΕ η Cosco Pacific Limited (CPL) με έδρα τις Βερμούδες, που νομικά δεν είχε δικαίωμα συμμετοχής στον ελληνικό διαγωνισμό, σύστησε τη ΣΕΠ ΑΕ, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ελέγχει 100%, με σκοπό τη διοίκηση και την εκμετάλλευση του ΣΕΜΠΟ. Η CPL, αναφέρει η σύμβαση εκχώρησης του Ν. ΣΕΜΠΟ, έχει μεγαλύτερο μέτοχό της την εταιρεία ΗΚSCC Nominees Limited (ποσοστό 57,6%). Πρόκειται για μια εταιρεία εκπροσώπησης με αγνώστους μετόχους-επενδυτές στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.
Στην ίδια σύμβαση διαβάζουμε ότι δεύτερη μέτοχος στην CPL είναι η Cosco Pacific Investment Holding Ltd κατέχοντας 42,05% του μετοχικού κεφαλαίου της CPL.
Αντίθετα, στην ιστοσελίδα της CPL ως κάτοχος του 50,96% των μετοχών της CPL εμφανίζεται η Cosco Pacific Investment Holding Ltd., της οποίας το 54,55% των μετοχών κατέχει η COSCO Holdings Company Limited που είναι θυγατρική της China Ocean Shipping Company (η... σκέτη Cosco).
Πέντε εταιρείες βρίσκονται σε μια αλυσίδα που παραπέμπει στη μέθοδο των «κινεζικών κουτιών». Ετσι ονομάζεται από τους Ιταλούς εμπνευστές της, η μέθοδος εταιρικής οργάνωσης που επιτρέπει τον έλεγχο όλων των εταιρειών που εγκολπώνονται η μία στην άλλη, ακριβώς όπως ένα μικρό κουτί μπαίνει σ’ ένα μεγαλύτερο, για λόγους που μόνο οι οργανωτές της μεθόδου γνωρίζουν...
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΘΝΟΣ.
Από το peiratiko reportaz
6 σχόλια:
ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΓΡΗΓΟΡΑ ΟΛΑ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΤΩΡΑ!! ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΩΡΑ
48ΩΡΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝΕ ΤΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΜΑΣ.... ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ 9.30 ΤΟ ΠΡΩΙ ΣΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΣΚΟΥΖΕ...
ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΓΡΗΓΟΡΑ ΟΛΑ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΑ
και τα ελληνοπουλα τυπου ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΥ γιατι ρε ΜΑΛΑΓΚΩΝΙΑΡΗ δεν τα αναφερεις στο μετοχολογιο της ΣΕΠ.?
ΔΩΣΤΕ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΤΟ ΜΕΤΟΧΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΣΕΠ Α.Ε (COSCO).
ΤΙ ΕΙΠΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΜΕΓΑ.. ΟΤΙ ΤΑ ΕΓΑΣΙΑΚΑ ΠΟΥ ΜΙΛΑΜΕ ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΜΑΣ ΤΑ ΛΥΣΕΙ Ο ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ ΚΑΙ ΞΕΡΟΥΝΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ [ΜΠΟΝΟΥΣ]ΑΥΤΑ.... ΜΑΝΩΛΗ ΣΕ ΠΡΟΚΑΛΟΥΜΕ ΑΝ ΒΡΕΙΣ 1 ΩΡΑ ΥΠΕΡΟΡΙΑΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΝΑ ΤΗΝ ΒΓΑΛΕΙΣ.. ΟΤΙ ΕΠΑΙΡΝΕ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΑΠΟ ΜΑΣ ΗΤΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΑΣ... ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΠΟΛΕΜΗΣΑΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΣΟΥ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ.......
Δημοσίευση σχολίου