Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Δύο κολοσσοί απειλούν τη Cosco στον Πειραιά

Πόκερ… για δυνατούς «παίχτες» αποδεικνύεται, τελικά, η διαδικασία πώλησης του 67% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ, στην οποία, πάντως, παραμένει αντίθετο το σύνολο των φορέων του Πειραιά.

Το «παιγνίδι» έχει… ανάψει, για τα καλά, καθώς όπως όλα δείχνουν ο αριθμός των εταιρειών, που εκδήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό και κυρίως το μέγεθος των δύο από αυτών, αιφνιδίασε σχεδόν το σύνολο των παραγόντων του λιμανιού και κυρίως την πλευρά της Cosco.

Μέχρι τώρα φαινόταν ότι η κινέζικη εταιρεία, που έχει ενοικιάσει την προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και κατασκευάζει την προβλήτα ΙΙΙ, θα είναι ο κυρίαρχος του παιγνιδιού. Μάλιστα, μέχρι τα τέλη της περασμένης εβδομάδας πολλοί θα… στοιχημάτιζαν ότι η προσφορά της θα είναι η μοναδική και ίσως να υπήρχε μια ακόμα για τη «τιμή των όπλων», όπως είχε γίνει και στον προηγούμενο διαγωνισμό για την προβλήτα ΙΙ.

Ωστόσο, το βράδυ της Δευτέρας, μόλις εξέπνευσε, με ώρα Λονδίνου, η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος η είδηση του αριθμού των εταιρειών, που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και κυρίως το μέγεθος των δύο απ’ αυτές, της APM Terminals B.V., που ανήκει στην πανίσχυρη δανέζικη εταιρεία Maersk και της Ports America Group Holidings, «τάραξαν» τα νερά.

Ήδη, δημοσιεύματα, που μπορεί να απηχούν τις απόψεις της Cosco αναφέρουν ότι «είναι βέβαιο ότι οι Κινέζοι δεν θα αφήσουν εύκολα τον ΟΛΠ να περάσει στα χέρια άλλου ιδιώτη επενδυτή» (εφημερίδα Έθνος 29/4), δίνοντας το… στίγμα των προθέσεων της κινέζικης εταιρείας, που δεν θα παραδοθεί…. αμαχητί. Άλλωστε, ακόμα, πολλοί θυμούνται τις δηλώσεις- προτροπές του πρωθυπουργού και υπουργών προς την κινεζική πλευρά για να έρθουν να επενδύσουν.

Ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μιλώντας στην επιτροπή της Βουλής επί της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ είχε πει με απόλυτη ειλικρίνεια:

«Σήμερα, επειδή ετέθη, και από τον κ. Σαχινίδη και από εσάς, από όλο τον προβληματισμό σας, εάν σήμερα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε το λιμάνι του Πειραιά, βεβαίως σήμερα είναι η ώρα. Σήμερα, που ακριβώς η Κίνα παραμένει σε μια διάθεση να επενδύσει στο εξωτερικό, η απόφαση της κεντρικής επιτροπής της τελευταίας του Νοεμβρίου μιλάει περί επενδύσεως στο εξωτερικό την επόμενη πενταετία 40 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εμείς θα πρέπει να προσελκύσουμε, εάν τελικά οι κινέζοι καταφέρουμε να είναι οι πλειοδότες στην αγορά, να προσελκύσουμε αυτά τα χρήματα».

Όμως, πλέον τα δεδομένα αλλάζουν. Η παρουσία της δανέζικης εταιρείας, που μαζί με την ιταλο- ελβετική MSC και την γαλλική CMA συγκροτούν μια πανίσχυρη συμμαχία, που έχει αποκληθεί ως «P3» και είναι προφανές ότι στις κινήσεις θα έχει την στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Έτσι, και μόνο με μια προσφυγή στα όργανα της ΕΕ είναι σαφές ότι έχει την δυνατότητα να «μπλοκάρει» την διαδικασία και να εμποδίσει να περάσει το πρώτο λιμάνι της χώρας σε κινέζικα συμφέροντα. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί να υπάρχει και ενδιαφέρον εκμετάλλευσης του λιμανιού.

Άλλωστε, η APM Terminals B.V  λειτουργεί, ήδη, ένα παγκόσμιο δίκτυο Terminals,  το οποίο απασχολεί 20.300 εργαζόμενους σε 67 χώρες, με συμφέροντα σε 71 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς.
Όπως «αυτοσυστήνεται» η εταιρεία «εξυπηρετούμε κάθε μεγάλη εμπορική λωρίδα με μια πραγματικά παγκόσμια παρουσία , παρέχοντας στους πελάτες μας με την πιο προηγμένη τεχνολογία τερματικών , εξοπλισμού και των δραστηριοτήτων στον κλάδο».

Αντίθετα, ο άλλος μεγάλος «γίγαντας», η Ports America Group Holidings φαίνεται ότι έχει ουσιαστικό ενδιαφέρον για να πάρει στα «χέρια» της τον Πειραιά καθώς η δραστηριότητά της δεν περιορίζεται στον τομέα των κοντέϊνερ όπως της παραπάνω εταιρείας.

Έχει ισχυρότατη παρουσία στα 42 λιμάνια 80 περιοχών, που ελέγχει και λειτουργεί, στον τομέα της μεταφοράς αυτοκινήτων, στην κρουαζιέρα αλλά και στο φορτίο εκτός των κοντέϊνερ, όπως είναι το χύδην, τα κατεψυγμένα κ.α., τα οποία έχουν σχεδόν εκλείψει από τον Πειραιά.

Η Ports America Group Holidings διακινεί επί του παρόντος 1,6 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιερόπλοιων κάθε χρόνο, μαζί με τον χειρισμό αποσκευών, καταστήματα και εξοπλισμό για την επιβίβαση και αποβίβαση.
Στον τομέα των αυτοκινήτων η εταιρεία διαχειρίζεται πάνω από 2,5 εκατομμύρια μονάδες RoRo φορτίου ετησίως, συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων, των κατασκευών και των γεωργικών μηχανημάτων,  βάρκες και κότερα, στρατιωτικό εξοπλισμό κ.α.

Στον τομέα των κοντέϊνερ διακινεί μόνο εντός των ΗΠΑ περίπου 12 εκατομμύρια TEU ετησίως σε διάφορες εγκαταστάσεις της ενώ διαχειρίζεται και όλων των ειδών τα φορτία, περιλαμβανομένου του χάλυβα, υλικών σε πλακέτες ψύξη προϊόντων, κιβώτια, σάκοι, εξοπλισμού διυλιστηρίων, τροχαίο υλικό, γενικού φορτίου και πυρομαχικών, σιτηρά, φυτικά έλαια, ξηρού φορτίου χύδην τσιμέντο κ.ο.κ.

Πανελλαδική κάλυψη περιλαμβάνει πολλαπλών χρήσεων εγκαταστάσεις και επιχειρήσεις στην Ανατολική, Δυτική και Ακτές ακτών, με μεγάλες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και καλυμμένων πρόσβαση σε υπαίθριους αποθηκευτικούς χώρους. Θέσεις λειτουργίας κοντά σε μεγάλες λεωφόρους και των σιδηροδρόμων κάνουν μεταφοράς φορτίου γρήγορη και εύκολη.

Επίσης, ισχυρή αλλά όχι τόσο για να ανταγωνιστεί τις παραπάνω υποψηφιότητες είναι αυτή της Internasional Container Terminal Servises, Inc, που ιδρύθηκε το 1987, έχει έδρα τις Φιλιππίνες.

Η εταιρεία, που είχε την περυσινή χρονιά, έσοδα από τις λιμενικές εργασίες ύψους 852,4 εκατομμυρίων δολαρίων σημειώνοντας αύξηση 17% σε σχέση με το 2012 έχει παρουσία σε τέρμιναλ στην Κροατία, στο Καράτσι του Πακιστάν, στη Μανίλα , τη Βραζιλία , την Πολωνία , τη Μαδαγασκάρη , την Κίνα , τον Ισημερινό κ.α.
Κύριο χαρακτηριστικό είναι ότι ενδιαφέρεται για την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού, με αντίστοιχο οικονομικό όφελος, χωρίς φαίνεται να έχει μεγάλες δυνατότητες να φέρει η ίδια φορτία ή κρουαζιερόπλοια κ.α.

Τέλος,  το Utilico Emerging Markets Limited, ένα fund, που ανήκει σε νεοζηλανδικά συμφέροντα και έχει πρόεδρο τον ελληνικής καταγωγής Αλέξανδρο Ζαγοραίο και έχει ποσοστά συμμετοχής δεν διάφορα λιμάνια του κόσμου όπως και το  Cartesian Capital Group LLC, ένα fund που εξειδικεύεται στις εναλλακτικές επενδύσεις, με έδρα τη Ν. Υόρκη, δεν φαίνεται ότι θα πάρουν μέρος στον διαγωνισμό με «αξίωση» να πάρουν ολόκληρο το «πακέτο» των μετοχών. Ίσως ένα ποσοστό συμμετοχής είναι για αυτά αρκετό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Το τμήμα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του σημείωνει τα εξής:

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από έξι συνολικά μονοπωλιακούς ομίλους για την αγορά του λιμανιού του Πειραιά δεν μας ξαφνιάζει. Η πώληση εξασφαλίζει σίγουρα κέρδη για τις εταιρίες και αποφέρει ανύπαρκτα οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία αφού ακόμα και το τίμημα που προσφέρεται θα κατευθυνθεί στους ξένους πιστωτές. 

Η προσέλευση των υποψήφιων αγοραστών όχι μόνο δεν δικαιώνει την κυβέρνηση αλλά την εκθέτει αφού αποδεικνύει ότι σχεδιάζει να παραχωρήσει ένα στρατηγικής σημασίας λιμάνι για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αλλά και για την οικονομία της χώρας.

Την ίδια περίοδο οι εργαζόμενοι και η τοπική κοινωνία με επιχειρήματα αποδεικνύουν ότι ο δημόσιος έλεγχος του λιμανιού αποτελεί το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη της οικονομίας και για τη δημιουργία πλούτου προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και όχι ξένων ομίλων.  Ο ΣΥΡΙΖΑ συμμερίζεται απόλυτα αυτή την άποψη και θα σταθεί δίπλα στους αγώνες των εργαζόμενων, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και των κατοίκων για την ακύρωση της πώλησης και κάθε άλλης μορφής ιδιωτικοποίησης.

Pireas2Day

3 σχόλια:

CooLis είπε...

Όταν συγκρούονται οι ελέφαντες ποδοπατούν τα μυρμήγκια...

oceanos είπε...

Ξάπλωσε και θα σου περάσει

CooLis είπε...

Μπρούμητα;