Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΜΕΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝΤΟΣ



- Ανοίγει το νομοσχέδιο το δρόμο για μειώσεις μισθών στον ιδιωτικό τομέα και απολύσεις
- Επιχειρησιακές συμβάσεις μόνο εάν υπάρχει συμφωνία εργοδότη-εργαζομένου
- Kανένα όριο δεν υπάρχει για τον αριθμό των απολύσεων

Κατατέθηκε το πολυνομοσχέδιο για τις ειδικές επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας από την υπουργό Εργασίας, Λ. Κατσέλη στη Βουλή με τη μορφή του κατεπείγοντος και το οποίο θα συζητηθεί τη Δευτέρα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και την Τρίτη πάει στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, θα υπάρχουν ειδικές επιχειρησιακές συμβάσεις οι οποίες θα απαιτούν τη συμφωνία και των δύο πλευρών δηλαδή και του εργαζομένου και του εργοδότη. Για να είναι έγκυρη αυτή η επιχειρησιακή σύμβαση θα πρέπει να κατατεθεί στο ΣΕΠΕ με αιτιολογημένη έκθεση που οδήγησε σε αυτή την συμφωνία.

Αυτή η σύμβαση δεν έχει όριο απολύσεων, αλλά πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των δύο πλευρών θα έχει ισχύ για ένα χρόνο και θα πρέπει να ανανεώνεται κάθε χρόνο. Εάν δεν υπάρχει σωματείο στην επιχείρηση, τη συνεννόηση θα την κάνει το κλαδικό σωματείο.

Σχετικά με τις διατάξεις για την ευελιξία της αγοράς εργασίας και την απλούστευση εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας αποφασίστηκαν:

- Επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής όσων εργάζονται με μερική απασχόλησης, ώστε η αμοιβή τους, συμπεριλαμβανομένης της αμοιβής από τυχόν πρόσθετη εργασία, πέρα από αυτή που έχει συμφωνηθεί, να είναι ανάλογη με της αμοιβή του συγκρίσιμου εργαζόμενου (δηλαδή του εργαζόμενου πλήρους απασχόλησης σε ανάλογη θέση εργασίας), χωρίς προσαυξήσεις.

-Επεκτείνεται ο χρόνος της διαθεσιμότητας των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα από 6 σε 9 μήνες.

-Επανακαθορίζεται η διάρκεια της απασχόλησης εργαζομένων σε έμμεσο εργοδότη (με τυχόν παρατάσεις) στους 36 μήνες από 18 που είναι σήμερα. Μετά την πάροδο των 36 μηνών ο εργαζόμενος θεωρείται ότι έχει σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου με τον έμμεσο εργοδότη.

-Ρυθμίζεται για πρώτη φορά με νόμο η δοκιμαστική περίοδος εργασίας, στο πλαίσιο της σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι η δοκιμαστική περίοδος θα έχει διάρκεια έως 12 μήνες, και η σύμβασή εργασίας μπορεί να καταγγελθεί χωρίς προειδοποίηση και χωρίς αποζημίωση απόλυσης, εκτός κι αν έχει συμφωνηθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη κάτι άλλο.

-Επανακαθορίζεται ο χρόνος προειδοποίησης για την απόλυση εργαζόμενου με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, διάρκειας εργασίας από 12 μήνες έως 24 μήνες, σε ένα μήνα. Σε περίπτωση μη προειδοποίησης, τότε προβλέπεται αποζημίωση απόλυσης ενός μηνός.

-Ρυθμίζονται διαδικασίες για την απλούστευση των τρόπων ανακοίνωσης στοιχείων στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, και γενικά διευκολύνεται η εποπτεία της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας.

Βασικά σημεία διατάξεων για ειδικές επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας

1. Στο πλαίσιο του συστήματος των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, που προσδιορίζεται με τον νόμο 1876/1990, εισάγεται στο συλλογικό Εργατικό Δίκαιο νέα μορφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, η «Ειδική Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας» (ΕΕΣΣΕ), που κύριο σκοπό έχει τη δημιουργία και διατήρηση θέσεων εργασίας, καθώς και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

2. Οι όροι της ΕΕΣΣΕ προσδιορίζονται από τους κοινωνικούς εταίρους στο επίπεδο της επιχείρησης σε ετήσια βάση, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε όλες τις συλλογικές συμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτών των ΕΕΣΣΕ, είναι δυνατόν οι μισθοί να αποκλίνουν από την αντίστοιχη κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, μέχρι το κατώφλι της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, και να προσδιορίζεται ο αριθμός των θέσεων εργασίας, καθώς και λοιποί όροι, όπως μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, διαθεσιμότητα, διάρκεια εφαρμογής, περιλαμβανομένων τυχόν όρων για τη διαδικασία επανόδου στην κανονική εφαρμογή των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

3. Λόγω του ειδικού τους χαρακτήρα, οι ΕΕΣΣΕ δεν καλύπτονται από την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, ούτε εφαρμόζονται σε αυτές τυχόν επεκταθείσες κλαδικές συλλογικές συμβάσεις.

4. Οι ΕΕΣΣΕ μπορούν να συναφθούν και σε επιχειρήσεις με λιγότερους από 50 εργαζόμενοι, όπου αν δεν υπάρχει επιχειρησιακό σωματείο, οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται από την κλαδική οργάνωσή τους ή την αντίστοιχη ομοσπονδία .

5. Προκειμένου να συναφθεί ΕΕΣΣΕ, τα ενδιαφερόμενα μέρη, με κοινή αιτιολογημένη έκθεσή τους καταθέτουν αυτή στο Συμβούλιο Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΚΕΕ) που διατυπώνει απλή γνώμη, για τη σκοπιμότητά της.

6. Τα αποτελέσματα εφαρμογής των ΕΕΣΣΕ στους μισθούς, στην απασχόληση, στη παραγωγικότητα και στην ανταγωνιστικότητα θα εξαρτηθούν από την ωριμότητα και την ενεργό συμμετοχή των συμβαλλομένων μερών. Η από κοινού αντιμετώπιση των προβλημάτων με πνεύμα καλόπιστου διαλόγου, αντικειμενικότητας στην πληροφόρηση και συμμετοχή στην ευθύνη αποτελούν προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων τους.

Βασικά σημεία Διαδικασίας Επίλυσης Συλλογικών Διαφορών

1. Το σύστημα επίλυσης συλλογικών διαφορών με τη μεσολάβηση και τη διαιτησία, που προβλέπεται στο Ν. 1876/1990, βελτιώνεται με βάση την εμπειρία 18 ετών λειτουργίας του θεσμού.

2. Προβλέπεται ρητά η εφαρμογή της αρχής της ορθής κρίσης, της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας κατά τη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας.

3. Προβλέπεται ρητά η μεσολάβηση και η διαιτησία να λαμβάνει υπόψη την οικονομική κατάσταση και την εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας, στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά.

4. Η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών ή μονομερώς στις εξής περιπτώσεις:

α) από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση , ή

β) από οποιοδήποτε μέρος μετά τη υποβολή της πρότασης μεσολάβησης, εφόσον και τα δύο μέρη προσήλθαν και συμμετείχαν στη διαδικασία μεσολάβησης.

5. Η προσφυγή στη διαιτησία περιορίζεται στον καθορισμό βασικού ημερομισθίου ή/και βασικού μισθού. Για τα λοιπά θέματα μπορεί να συνεχιστεί οποτεδήποτε η συλλογική διαπραγμάτευση προκειμένου να συναφθεί συλλογική σύμβαση εργασίας.

6. Ενισχύεται ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων στη διοίκηση του ΟΜΕΔ και την επιλογή και αξιολόγηση των μεσολαβητών- διαιτητών.

7. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΜΕΔ από 11μελές γίνεται 7μελές, με 6 εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων (3 εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ και από ένας εκπρόσωπος από τον ΣΕΒ, την ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ) και έναν Πρόεδρο, ο οποίος επιλέγεται με ομόφωνη απόφαση των 6 μελών του Δ.Σ. Στο Δ.Σ. προβλέπεται η συμμετοχή, ως παρατηρητή χωρίς δικαίωμα ψήφου, ενός εκπροσώπου του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Όλες οι αποφάσεις του Δ.Σ. λαμβάνονται με την ομόφωνη απόφαση και των 7 μελών του.

8. Οι κοινωνικοί εταίροι που συμβάλλονται για την κατάρτιση της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, μετά την παρέλευση 3 ετών από τη ισχύ του νέου νόμου, αξιολογούν την αποτελεσματικότητα του θεσμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας, και προτείνουν προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης τη διατήρηση, κατάργηση ή τροποποίηση των ρυθμίσεών του.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

9 Δεκ 2010
Μείωση 10% και επιβολή πλαφόν στους μισθούς για τις ΔΕΚΟ

Υπολογίζεται ότι η εξοικονόμηση θα είναι της τάξης των 300 - 400 εκατομμυρίων ευρώ

Οριζόντια μείωση 10% στις μεικτές αποδοχές άνω των 1.800 ευρώ τον μήνα προωθεί η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις στις ΔΕΚΟ. Για να εξασφαλίσει εξοικονόμηση της τάξης των 300 - 400 εκατ. ευρώ θα θεσπιστεί ταυτόχρονα και πλαφόν στις μεικτές αποδοχές -συμπεριλαμβανομένων και των συμπληρωματικών απολαβών- στο ύψος των 4.000 ευρώ τον μήνα. Παράλληλα, στον κατάλογο των ΔΕΚΟ και των μισθολογικών μειώσεων θα συμπεριληφθούν και φορείς που μέχρι σήμερα δεν εντάσσονταν στον νόμο για τις δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΕΡΤ, αλλά και αρκετά Νομικά Πρόσωπα.
Οι παρεμβάσεις αυτές αναμένεται να συζητηθούν και να πάρουν το «πράσινο φως» σήμερα κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου, μία μέρα μετά τη μαζική απεργία των υπαλλήλων στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η τρόικα έχει δώσει αυστηρό χρονοδιάγραμμα για την εξυγίανση των οικονομικών των ΔΕΚΟ και στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση έθεσε ως άμεση προτεραιότητα την κατάρτιση του σχετικού νομοσχεδίου για το νέο εργασιακό καθεστώς στις δημόσιες επιχειρήσεις.
Η μείωση κατά 10% θα αφορά και κάθε είδους αποζημιώσεις που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι των ΔΕΚΟ. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με το ίδιο νομοσχέδιο η κυβέρνηση θα οριοθετεί ως ανώτατο όριο των επιδομάτων και των υπερωριών που θα δίνει κάθε φορέας, το 10% των συνολικών αποδοχών που καταβάλλει η εκάστοτε επιχείρηση.
Με τις παρεμβάσεις αυτές, η κυβέρνηση προσπαθεί να επιτύχει την εξοικονόμηση των 800 εκατ. ευρώ από τον χώρο των ΔΕΚΟ, όπως άλλωστε έχει δεσμευτεί να πράξει μέσω του προϋπολογισμού του 2011. Από τις παρεμβάσεις στους μισθούς των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ υπολογίζεται ότι το ποσό αυτό μπορεί να καλυφθεί κατά το ήμισυ περίπου, δηλαδή η εξοικονόμηση θα είναι της τάξης των 300 - 400 εκατ. ευρώ.
Για τα υπόλοιπα, θα γίνει προσπάθεια να εξοικονομηθούν από τα σχέδια αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ και του ΟΑΣΑ, την αύξηση των εισιτήριων στα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά 30% έως 50%, αλλά και γενικότερα από τα προγράμματα αύξησης των εσόδων των επιχειρήσεων που έχει ζητήσει το υπουργείο Οικονομικών. Επίσης, στο πλαίσιο της επίτευξης του στόχου για εξοικονόμηση 800 εκατ. ευρώ το 2011, εντάσσεται και η πολιτική μείωσης των καταναλωτικών δαπανών των επιχειρήσεων, κατά περίπου 15% (αναλόγως με τις δυνατότητες που υπάρχουν σε κάθε επιχείρηση) σε σχέση με φέτος.
Ο ισχύων νόμος για τις ΔΕΚΟ χωρίζει τις δημόσιες επιχειρήσεις σε δύο «κατηγορίες». Στη μία, περιλαμβάνονται οι 52 ΔΕΚΟ που ελέγχονται από το Δημόσιο και στην άλλη οι δημόσιες επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών (Χ.Α.). Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο που καταρτίζεται δεν θα προβλέπει μειώσεις στις επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στο Χ.Α. (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΟΛΠ κ.λπ.), αλλά μόνον στις υπόλοιπες 52 επιχειρήσεις.
Επίσης, θα προβλέπεται και η κατάργηση των όποιων εξαιρέσεων έχουν γίνει από τον υφιστάμενο νόμο.
Δηλαδή, θα καταργηθούν όλες οι υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες έχουν εξαιρεθεί κάποιες επιχειρήσεις από τον ισχύοντα νόμο για τις ΔΕΚΟ (όπως η ΕΡΤ και το Μετρό). Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι οι μισθολογικές μειώσεις θα εφαρμοστούν με τον ίδιο τρόπο που περιγράφηκε παραπάνω και σε αυτές τις επιχειρήσεις, που μέχρι σήμερα δεν συμπεριλαμβάνονταν στον νόμο των ΔΕΚΟ.
του Σωτήρη Νίκα, από την εφημερίδα "Η Καθημερινή", 9/12/2010

Ανώνυμος είπε...

http://attikanea.blogspot.com/2010/12/mhn.html