Σοβαρά προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη και ολοκλήρωση των διαγωνισμών για την παραχώρηση σε ιδιώτες των ΣΕΜΠΟ των ΟΛΠ και ΟΛΘ εγείρει η χθεσινή προσφυγή της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος στο ΣτΕ. Η ΟΜΥΛΕ προσβάλει τη νομική βάση του συγκεκριμένου εγχειρήματος και θέτει θέμα εξουσιοδότησης νόμου αλλά και αντισυνταγματικότητας. Επικαλείται μάλιστα κείμενο επεξεργασίας του ΣτΕ του ΄98, περίοδο κατά την οποία είχε αλλάξει, ως γνωστόν, το νομικό πλαίσιο που διέπει τα λιμάνια, εγείροντας ζήτημα αν επιτρέπεται παραχώρηση στην παραχώρηση.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να πυροδοτήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις τόσο στο εσωτερικό της κυβέρνησης όσο και στην αγορά, καθώς ενισχύει ακόμα περισσότερο τα σενάρια τα οποία προβλέπουν ότι οι συγκεκριμένοι διαγωνισμοί μπορεί να κηρυχθούν άγονοι. Σενάρια τα οποία τροφοδοτούνται για την ώρα από την επικοινωνία των υποψηφίων αναδόχων με τις διοικήσεις των ΟΛΠ και ΟΛΘ προκειμένου να διευκρινιστούν πολλά "θολά" σημεία στις επιμέρους ρήτρες των διαγωνισμών.
Στην προσφυγή πάντως υποστηρίζεται ότι οι προϋποθέσεις για την παραχώρηση εκμετάλλευσης του Πειραιά σε ιδιώτες θα πρέπει να προβλέπονται από νόμο, κάτι που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν ισχύει καθώς «δεν προβλέπεται από κανένα νόμο, με συνέπεια η διακήρυξη παραχώρησης να είναι παράνομη».
Επίσης, στην ίδια προσφυγή, το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ χαρακτηρίζεται αναρμόδιο να λάβει απόφαση για ιδιωτικοποίηση του εμπορικού λιμένα Πειραιώς με συνέπεια η διακήρυξη να θεωρείται παράνομη. Σημειώνεται ότι από τις αρχές Μαρτίου για τον ίδιο λόγο είχε προσφύγει στο Ανώτατο Ακυρωτικό Συμβούλιο και ο δήμαρχος Περάματος.
Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα η Dubai Ports World απέσυρε το αρχικό ενδιαφέρον που είχε εκφράσει για τον ΟΛΠ και στρέφει πλέον το ενδιαφέρον της στο ΣΕΜΠΟ του ΟΛΘ τον οποίο αναμένεται να διεκδικήσει μέχρι τέλους και η Hutchison (όμιλος με έδρα το Χονγκ – Κονγκ).
Πληροφορίες αναφέρουν ως πιθανή τη δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος το οποίο θα διεκδικήσει τον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ και θα περιλαμβάνει την κινεζική Cosco, τη δανέζικη Maersk και την Hutchison. Σύμφωνα όμως με ναυτιλιακούς παράγοντες, από το συγκεκριμένο σχήμα ενδέχεται τελικά να αποχωρήσει, καθώς ο όμιλος που συγκαταλέγεται στα «φαβορί» εκφράζει έντονο προβληματισμό για το γεγονός ότι οι διαγωνισμοί αφορούν στην παραχώρηση έργου για το οποίο υπάρχουν ακόμα κενά στην κείμενη νομοθεσία.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Capital.gr το εναλλακτικό σχέδιο της κυβέρνησης, σε περίπτωση ακύρωσης των διαγωνισμών προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ κηρυχθεί άγονος τότε το Δημόσιο θα προχωρήσει (όπως έγινε πέρυσι και στην περίπτωση του ΟΤΕ) στη διάθεση ποσοστού που κατέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ (έως 25%) με στόχο την αναζήτηση ιδιώτη για στρατηγική συνεργασία στη διοίκηση του Οργανισμού. Σε επόμενο στάδιο θα πραγματοποιηθεί και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στην οποία θα συμμετέχει και το Δημόσιο.
Στις 11 εβδομάδες της παράλυσης που έχει επιφέρει στο λιμενικό σύστημα η αντίδραση των εργαζομένων προς την παραχώρηση των εμπορευματικών τους σταθμών σε ιδιώτες η διοίκηση του ΟΛΠ εκτιμά ότι οι ζημίες του Οργανισμού ανέρχονται σε 1,5 - 1,8 εκατ. ευρώ κάθε εβδομάδα. Επίσης υπολογίζεται ότι η ναυτιλιακή οικονομία του Πειραιά απώλεσε όλο αυτό το διάστημα περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ, ενώ στη Βόρεια Ελλάδα ένα 27% των επιχειρήσεων έχει υποστεί απώλειες έως και 1 εκατ. ευρώ.
Από το capital
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου