Αναγκαία η αλλαγή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και του Οργανισμού, που είναι νόμος του κράτους από το 2008
Σε νομοθετική ρύθμιση προσκρούει η πώληση του ΟΛΠ
Του Μηνά Τσαμόπουλου
Σε αμηχανία βρίσκεται η κυβέρνηση με την υπόθεση της πώλησης του 67% της ΟΛΠ Α.Ε. Πιο συγκεκριμένα, έχει στα χέρια της μια καυτή πατάτα παρά τα αισιόδοξα μηνύματα που προσπαθούν να περάσουν προς τα έξω κύκλοι του Μαξίμου και του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», το πρόβλημα έγκειται στο ότι πρέπει, βάσει της προκήρυξης, να αλλάξει η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ. «Αυτό δεν είναι θέμα του ΤΑΙΠΕΔ αλλά του Ελληνικού Δημοσίου. Ξέχασαν όμως ότι η σύμβαση παραχώρησης είναι νόμος του κράτους από το 2008, επομένως θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος. Και δεν έχει ξεκινήσει καμία ενέργεια», επεσήμαναν στο «b.s.» έμπειρα στελέχη που ασχολούνται με θέματα λιμενικής πολιτικής και πρόσθεσαν: «Αν όμως αλλάξει ο νόμος, αυτό θα οδηγήσει και σε αλλαγή του ιδρυτικού νόμου του ΟΛΠ, στον οποίο θα πρέπει να υπάρξουν μεταβολές σε πολλά σημεία, αφού είναι προσανατολισμένος στη δημόσια μορφή λειτουργίας του Οργανισμού. Οι αλλαγές είναι αναγκαίες ώστε να μπορέσει να δραστηριοποιηθεί κάποιος ιδιώτης. Στο σημείο αυτό θα εμπλακεί το ΣτΕ, που έχει αποφανθεί ότι κοινόχρηστοι χώροι του Δημοσίου και δεν πωλούνται».
Οι ίδιο κύκλοι τονίζουν ότι καμία ιδιωτικοποίηση δεν μπορεί να λειτουργήσει, σύμφωνα με τον κοινοτικό κανονισμό, χωρίς την ύπαρξη ανεξάρτητης αρχής και στη συγκεκριμένη περίπτωση, της Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων. «Στο θέμα της ΔΕΗ αφενός έχει απελευθερωθεί η αγορά της ενέργειας, αφετέρου υπάρχει ανεξάρτητη αρχή. Οι λιμενικές υπηρεσίες είναι οι μόνες που δεν έχουν απελευθερωθεί», τονίζουν οι ίδιοι και προσθέτουν: «Κανείς δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα γιατί πωλείται το 67%, που είναι η καταστατική πλειοψηφία, και όχι το 51%. Η τρόικα άλλωστε ζητάει και στα τρία μνημόνια την άμεση πώληση του 23% του ΟΛΠ και ΟΛΘ και παραχωρήσεις υπηρεσιών».
Πολιτικοί κύκλοι, από την πλευρά τους, επισημαίνουν στο «b.s.» ότι το θέμα του ΟΛΠ δεν είναι απλώς πολιτικό, αφού η κυβέρνηση έχει όλο τον Πειραιά απέναντί της: «Η κυβέρνηση δεν έχει απέναντί της μόνο τους συνδικαλιστές και κάποια κόμματα. Είναι απέναντί της ολόκληρος ο Πειραιάς, γεγονός που έχει δημιουργήσει αρνητικό κλίμα το οποίο δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί».
Πράσινο φως
Στο μεταξύ, την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι η Διεύθυνση Ανταγωνισμού και η Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε. άναψαν το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού του ΟΛΠ με τη ΣΕΠ-Cosco που αφορά την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού που ελέγχουν οι Κινέζοι.
Οι ενδείξεις είναι μεν θετικές, αλλά αναμένονται ακόμη τα τελικά σχόλια της Ε.Ε. Ακολούθως, θα πρέπει το σχέδιο να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να εγκριθεί από έκτακτη Γ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε. και, τέλος, να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Εδώ, όμως, έγινε άλλο μπέρδεμα. Ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ-Cosco είχαν συμφωνήσει σε όλα, είχαν υπογράψει το σχέδιο κι ενώ αυτό ήταν έτοιμο να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε με επιστολή του να σταματήσει η διαδικασία. «Εγιναν προσπάθειες από όλους να αλλάξει θέση το ΤΑΙΠΕΔ, όμως η διοίκησή του επέμενε ότι εάν προχωρήσει η επένδυση της Cosco μεγεθύνεται η θέση της τόσο πολύ ώστε δεν θα υπέβαλλαν προσφορές άλλοι ενδιαφερόμενοι», ήταν η άποψη που ακούστηκε. Οταν μάλιστα ρωτήθηκε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ γιατί άλλαξε γνώμη τώρα για ένα θέμα που ήταν γνωστό από πέρυσι -και μάλιστα ήταν παρούσα στην υπογραφή μεταξύ Γιώργου Ανωμερίτη και κάπτεν Γουέι Τζιαφού-, η απάντηση που ήρθε ήταν αφοπλιστική: «Εχουν αλλάξει τα πράγματα»!
Ολα αυτά συνέβησαν δύο εβδομάδες πριν από την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Αθήνα, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, να γίνει άνω κάτω. Για τον λόγο αυτό αναμενόταν να σταλεί από το ΤΑΙΠΕΔ στον ΟΛΠ επιστολή για άρση των επιφυλάξεων.
«Το σχέδιο του φιλικού διακανονισμού έχει περάσει από το Δ.Σ. του ΟΛΠ πέρυσι το φθινόπωρο, ενώ και η πρόσφατη γενική συνέλευση του Οργανισμού ενέκρινε τα πεπραγμένα της διοίκησης για το 2013. Η διαδικασία, ωστόσο, απαιτεί να περάσει εκ νέου από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ μετά και το πράσινο φως από την Ε.Ε. Tο Ταμείο ίσως να προτιμούσε να λήξει ο διαγωνισμός προτού κλείσει το θέμα με την Cosco, καθώς σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται να μην υπάρξει το ίδιο ενδιαφέρον», τόνισαν στο «b.s.» κυβερνητικοί κύκλοι. «Δεν ξέρω αν το προσέξατε, αλλά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα», που έλεγε και ο Ντίνος Ηλιόπουλος στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ο ατσίδας» 52 χρόνια πριν.
-----------------------------
Η έγκριση του φιλικού διακανονισμού ξεκαθαρίζει το τοπίο
Οσον αφορά στη θετική εξέλιξη από πλευράς Ε.Ε., όπως λένε πηγές από την Ακτή Βασιλειάδη, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης (φωτογραφία), «έλιωσε σόλες» στους διαδρόμους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να πείσει τον αρμόδιο επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς Μισέλ Μπαρνιέ και τον Επίτροπο Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια να ξεμπλοκάρουν το θέμα του φιλικού διακανονισμού. Για μήνες ο φάκελος της υπόθεσης ανεβοκατέβαινε τους ορόφους στο κτίριο των Βρυξελλών δημιουργώντας ένα κλίμα απαισιοδοξίας για το μέλλον της συμφωνίας.
Η ελληνική πλευρά επέμενε τεκμηριώνοντας συνεχώς τους ισχυρισμούς της για την αναγκαιότητα αναθεώρησης της αρχικής συμφωνίας και την επέκτασή της στην προβλήτα ΙΙΙ του ΟΛΠ, καθώς σε αυτή περιλαμβάνονταν από την κινέζικη πλευρά επενδύσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ. Ο κ. Αλμούνια, στις συναντήσεις του με τον Ελληνα υπουργό, τόνιζε ότι ο ίδιος ήταν θετικός σχετικά με τη νέα επένδυση, αφού αντιλαμβανόταν τις ευεργετικές συνέπειες της συμφωνίας για την ελληνική οικονομία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Οι συνεχείς διαβουλεύσεις το προηγούμενο διάστημα με τους κοινοτικούς αξιωματούχους φαίνεται πως έπεισαν τελικά την Κομισιόν ότι η επέκταση της σύμβασης υπαγορεύεται από την πρώτη συμφωνία του 2008 και ότι σε καμία περίπτωση δεν μειώνει την αξία του ΟΛΠ εν όψει της ιδιωτικοποίησης, η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, «η τελική έκβαση της υπόθεσης θα λειτουργήσει θετικά για τον εν εξελίξει διαγωνισμό του ΟΛΠ, καθώς ξεκαθαρίζει το τοπίο τόσο για τους Κινέζους όσο και για τους υπόλοιπους διεκδικητές, ενώ απομακρύνεται το ενδεχόμενο προσφυγής της κινεζικής πλευράς στη διαιτησία, κάτι που θα σήμαινε επιπλέον εμπόδια στη διαδικασία της αποκρατικοποίησης του λιμανιού στο σύνολό του».
Σε αμηχανία βρίσκεται η κυβέρνηση με την υπόθεση της πώλησης του 67% της ΟΛΠ Α.Ε. Πιο συγκεκριμένα, έχει στα χέρια της μια καυτή πατάτα παρά τα αισιόδοξα μηνύματα που προσπαθούν να περάσουν προς τα έξω κύκλοι του Μαξίμου και του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», το πρόβλημα έγκειται στο ότι πρέπει, βάσει της προκήρυξης, να αλλάξει η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ. «Αυτό δεν είναι θέμα του ΤΑΙΠΕΔ αλλά του Ελληνικού Δημοσίου. Ξέχασαν όμως ότι η σύμβαση παραχώρησης είναι νόμος του κράτους από το 2008, επομένως θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος. Και δεν έχει ξεκινήσει καμία ενέργεια», επεσήμαναν στο «b.s.» έμπειρα στελέχη που ασχολούνται με θέματα λιμενικής πολιτικής και πρόσθεσαν: «Αν όμως αλλάξει ο νόμος, αυτό θα οδηγήσει και σε αλλαγή του ιδρυτικού νόμου του ΟΛΠ, στον οποίο θα πρέπει να υπάρξουν μεταβολές σε πολλά σημεία, αφού είναι προσανατολισμένος στη δημόσια μορφή λειτουργίας του Οργανισμού. Οι αλλαγές είναι αναγκαίες ώστε να μπορέσει να δραστηριοποιηθεί κάποιος ιδιώτης. Στο σημείο αυτό θα εμπλακεί το ΣτΕ, που έχει αποφανθεί ότι κοινόχρηστοι χώροι του Δημοσίου και δεν πωλούνται».
Οι ίδιο κύκλοι τονίζουν ότι καμία ιδιωτικοποίηση δεν μπορεί να λειτουργήσει, σύμφωνα με τον κοινοτικό κανονισμό, χωρίς την ύπαρξη ανεξάρτητης αρχής και στη συγκεκριμένη περίπτωση, της Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων. «Στο θέμα της ΔΕΗ αφενός έχει απελευθερωθεί η αγορά της ενέργειας, αφετέρου υπάρχει ανεξάρτητη αρχή. Οι λιμενικές υπηρεσίες είναι οι μόνες που δεν έχουν απελευθερωθεί», τονίζουν οι ίδιοι και προσθέτουν: «Κανείς δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα γιατί πωλείται το 67%, που είναι η καταστατική πλειοψηφία, και όχι το 51%. Η τρόικα άλλωστε ζητάει και στα τρία μνημόνια την άμεση πώληση του 23% του ΟΛΠ και ΟΛΘ και παραχωρήσεις υπηρεσιών».
Πολιτικοί κύκλοι, από την πλευρά τους, επισημαίνουν στο «b.s.» ότι το θέμα του ΟΛΠ δεν είναι απλώς πολιτικό, αφού η κυβέρνηση έχει όλο τον Πειραιά απέναντί της: «Η κυβέρνηση δεν έχει απέναντί της μόνο τους συνδικαλιστές και κάποια κόμματα. Είναι απέναντί της ολόκληρος ο Πειραιάς, γεγονός που έχει δημιουργήσει αρνητικό κλίμα το οποίο δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί».
Πράσινο φως
Στο μεταξύ, την περασμένη εβδομάδα κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι η Διεύθυνση Ανταγωνισμού και η Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε. άναψαν το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού του ΟΛΠ με τη ΣΕΠ-Cosco που αφορά την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού που ελέγχουν οι Κινέζοι.
Οι ενδείξεις είναι μεν θετικές, αλλά αναμένονται ακόμη τα τελικά σχόλια της Ε.Ε. Ακολούθως, θα πρέπει το σχέδιο να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να εγκριθεί από έκτακτη Γ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε. και, τέλος, να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Εδώ, όμως, έγινε άλλο μπέρδεμα. Ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ-Cosco είχαν συμφωνήσει σε όλα, είχαν υπογράψει το σχέδιο κι ενώ αυτό ήταν έτοιμο να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε με επιστολή του να σταματήσει η διαδικασία. «Εγιναν προσπάθειες από όλους να αλλάξει θέση το ΤΑΙΠΕΔ, όμως η διοίκησή του επέμενε ότι εάν προχωρήσει η επένδυση της Cosco μεγεθύνεται η θέση της τόσο πολύ ώστε δεν θα υπέβαλλαν προσφορές άλλοι ενδιαφερόμενοι», ήταν η άποψη που ακούστηκε. Οταν μάλιστα ρωτήθηκε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ γιατί άλλαξε γνώμη τώρα για ένα θέμα που ήταν γνωστό από πέρυσι -και μάλιστα ήταν παρούσα στην υπογραφή μεταξύ Γιώργου Ανωμερίτη και κάπτεν Γουέι Τζιαφού-, η απάντηση που ήρθε ήταν αφοπλιστική: «Εχουν αλλάξει τα πράγματα»!
Ολα αυτά συνέβησαν δύο εβδομάδες πριν από την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Αθήνα, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, να γίνει άνω κάτω. Για τον λόγο αυτό αναμενόταν να σταλεί από το ΤΑΙΠΕΔ στον ΟΛΠ επιστολή για άρση των επιφυλάξεων.
«Το σχέδιο του φιλικού διακανονισμού έχει περάσει από το Δ.Σ. του ΟΛΠ πέρυσι το φθινόπωρο, ενώ και η πρόσφατη γενική συνέλευση του Οργανισμού ενέκρινε τα πεπραγμένα της διοίκησης για το 2013. Η διαδικασία, ωστόσο, απαιτεί να περάσει εκ νέου από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ μετά και το πράσινο φως από την Ε.Ε. Tο Ταμείο ίσως να προτιμούσε να λήξει ο διαγωνισμός προτού κλείσει το θέμα με την Cosco, καθώς σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται να μην υπάρξει το ίδιο ενδιαφέρον», τόνισαν στο «b.s.» κυβερνητικοί κύκλοι. «Δεν ξέρω αν το προσέξατε, αλλά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα», που έλεγε και ο Ντίνος Ηλιόπουλος στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ο ατσίδας» 52 χρόνια πριν.
-----------------------------
Η έγκριση του φιλικού διακανονισμού ξεκαθαρίζει το τοπίο
Οσον αφορά στη θετική εξέλιξη από πλευράς Ε.Ε., όπως λένε πηγές από την Ακτή Βασιλειάδη, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης (φωτογραφία), «έλιωσε σόλες» στους διαδρόμους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να πείσει τον αρμόδιο επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς Μισέλ Μπαρνιέ και τον Επίτροπο Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια να ξεμπλοκάρουν το θέμα του φιλικού διακανονισμού. Για μήνες ο φάκελος της υπόθεσης ανεβοκατέβαινε τους ορόφους στο κτίριο των Βρυξελλών δημιουργώντας ένα κλίμα απαισιοδοξίας για το μέλλον της συμφωνίας.
Η ελληνική πλευρά επέμενε τεκμηριώνοντας συνεχώς τους ισχυρισμούς της για την αναγκαιότητα αναθεώρησης της αρχικής συμφωνίας και την επέκτασή της στην προβλήτα ΙΙΙ του ΟΛΠ, καθώς σε αυτή περιλαμβάνονταν από την κινέζικη πλευρά επενδύσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ. Ο κ. Αλμούνια, στις συναντήσεις του με τον Ελληνα υπουργό, τόνιζε ότι ο ίδιος ήταν θετικός σχετικά με τη νέα επένδυση, αφού αντιλαμβανόταν τις ευεργετικές συνέπειες της συμφωνίας για την ελληνική οικονομία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Οι συνεχείς διαβουλεύσεις το προηγούμενο διάστημα με τους κοινοτικούς αξιωματούχους φαίνεται πως έπεισαν τελικά την Κομισιόν ότι η επέκταση της σύμβασης υπαγορεύεται από την πρώτη συμφωνία του 2008 και ότι σε καμία περίπτωση δεν μειώνει την αξία του ΟΛΠ εν όψει της ιδιωτικοποίησης, η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, «η τελική έκβαση της υπόθεσης θα λειτουργήσει θετικά για τον εν εξελίξει διαγωνισμό του ΟΛΠ, καθώς ξεκαθαρίζει το τοπίο τόσο για τους Κινέζους όσο και για τους υπόλοιπους διεκδικητές, ενώ απομακρύνεται το ενδεχόμενο προσφυγής της κινεζικής πλευράς στη διαιτησία, κάτι που θα σήμαινε επιπλέον εμπόδια στη διαδικασία της αποκρατικοποίησης του λιμανιού στο σύνολό του».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου