Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Cosco... κερνάει και Cosco πίνει στο λιμάνι του Πειραιά


 Του Βασίλη Τζήμτσου

Τη δημιουργία ενός ιδιωτικού μονοπωλίου και μάλιστα από την κρατικών συμφερόντων εταιρεία της Κίνας, Cocso, στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, του Πειραιά...
προωθεί η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου στο βωμό του success story (βλέπε ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας) όπως έχουν επιβάλλει οι δανειστές (βλέπε δυνάστες).
Ως γνωστόν, από το 2009 έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία ΣΕΠ, θυγατρική της εταιρείας συμφερόντων της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Cosco, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Ικονίου για τα επόμενα 25 χρόνια. Πρόκειται για το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά το οποίο πουλήθηκε με το μηχανολογικό εξοπλισμό του έναντι «πινακίου φακής», όπως κατήγγειλε ένα χρόνο νωρίτερα ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιώργος Παπανδρέου, ο οποίος ένα χρόνο μετά δεν άλλαξε ούτε ένα «και» στη σύμβαση παραχώρησης ως Πρωθυπουργός της χώρας…
Ιδιωτικό μονοπώλιο στο λιμάνι του Πειραιά
Τότε ο ΟΛΠ για να αντιμετωπίσει το ιδιωτικό μονοπώλιο στη διαχείριση της συντριπτικής πλειοψηφίας των φορτίων (εισαγωγές-εξαγωγές) από τους Κινέζους (σ.σ. αλλά και τις αντιδράσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω της δημιουργίας ιδιωτικού μονοπωλίου στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι), κατασκεύασε τον προβλήτα 1 ώστε να λειτουργεί ο ανταγωνισμός.
Δηλαδή, μια ναυτιλιακή εταιρεία να μπορεί να ξεφορτώσει ή να φορτώσει τα εμπορεύματά της σε κοντέινερ όχι μόνο στο κινεζικό εμπορικό λιμάνι αλλά εναλλακτικά στον προβλήτα 1 που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ.
Πέντε χρόνια μετά, εν μέσω Μνημονίου και του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, άνοιξε η «όρεξη» των Κινέζων της Κόσκο.
Αρχικά, απαίτησε από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου «φιλικό διακανονισμό» στον ΟΛΠ, ώστε να μην καταβάλει το εγγυημένο τίμημα που προέβλεπε ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Ικονίου.
Μάλιστα, για να… χρυσώσουν το «χάπι»… βάπτισαν της απαιτήσεις των Κινέζων σε νέα επένδυση. Δηλαδή για να κάνει η Κόσκο νέα επένδυση στον προβλήτα 3 του λιμανιού ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ θα ανασταλούν τα εγγυημένα έσοδα που οφείλει να καταβάλει στον ΟΛΠ σε ετήσια βάση για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ.
Στην περίπτωση που η συμφωνία Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και Cosco γίνει δεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΟΛΠ δεν θα εισπράττει κάθε χρόνο ένα μίνιμουμ ποσό (σ.σ. για το 2013 ήταν περίπου 30 εκατ. ευρώ), αλλά το 24,5% του τζίρου της Cosco.
Υπενθυμίζεται, ότι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ, ανέρχεται σε 490 εκατ. ευρώ σε καθαρά παρούσα αξία χωρίς τα ενοίκια, ανεξαρτήτως τζίρου.
Αντίθετα με βάση το «φιλικό διακανονισμό», ήτοι τη σύμφωνη γνώμη των Κινέζων της Κόσκο και της διοίκησης του κρατικού μέχρι στιγμής ΟΛΠ, το μίνιμουμ ποσό που της προαναφέραμε για το 2013 ήταν περίπου 30 εκατ. ευρώ, καταργείται. Με βάση το διακανονισμό η Κόσκο θα δίνει το 24,5% του τζίρου της. Καμία εγγύηση δηλαδή, αφού ο τζίρος είναι ευμετάβλητος…
Πώς εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον; Οι κυβερνώντες δεν απαντούν, ενώ η επικύρωση ή μη της συμφωνίας εκκρεμεί στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν οι Ευρωπαίοι εταίροι δώσουν το «πράσινο φως», τότε η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου δεν έχει καμία ένσταση στο να αφαιρεθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα από της Κινέζους της Κόσκο!
Οι Κινέζοι θα πληρώνουν …ενοίκιο στον εαυτό της για το λιμάνι του Πειραιά!
Το χειρότερο είναι πως την ίδια στιγμή η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου προωθεί το ξεπούλημα συνολικά του λιμανιού του Πειραιά. Μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την πώληση του 67% του πακέτου μετοχών του ΟΛΠ που κατέχει το Δημόσιο.
Και ποιος είναι ο επίδοξος αγοραστής; Ναι καλά καταλάβατε. Οι Κινέζοι της Cosco είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος, προκειμένου ο Πειραιάς να γίνει το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμάνι της Μεσογείου και της Ευρώπης.
Αν γίνει αυτό, τότε οι Κινέζοι δεν θα πληρώνουν το κράτος αλλά τον εαυτό της για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ. Βλέπετε το τίμημα που πληρώνουν για της προβλήτες 2 και 2 το καταβάλλουν στον ΟΛΠ και όχι στο Δημόσιο. Αν αγοράσουν το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ και μάλιστα κοψοχρονιά (σ.σ. καθώς δεν υπάρχει της ενδιαφερόμενος διεκδικητής του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού), τότε ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί πως από τη μια τσέπη θα βγάζουν λεφτά οι Κινέζοι (και καλά από την ενοικίαση του ΣΕΜΠΟ) και από την άλλη τσέπη (βλέπε ΟΛΠ) θα τα βάζουν στα ταμεία της. Με ακόμα πιο απλά λόγια: «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει» και το ξεπούλημα θα έχει ολοκληρωθεί…
Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έχει υποκύψει της ορέξεις των Κινέζων της Κόσκο, ενώ η συμφωνία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα καθώς αναμένεται το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αλήθεια, οι Ευρωπαίοι εταίροι θα δώσουν το «πράσινο φως» στην εξόφθαλμη δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι και σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στη Μεσόγειο και την Ευρώπη;
Θα επιτρέψουν την «άλωση» της Ευρώπης από την κρατικών συμφερόντων εταιρεία της Κομμουνιστικής Κίνας μετατρέποντας σε «προτεκτοράτο» της το λιμάνι του Πειραιά;
Θα καταστρατηγήσουν με τον πιο βάναυσο τρόπο τη «Λευκή Βίβλο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαγορεύει τα ιδιωτικά μονοπώλια;
Ο χρόνος θα δείξει…
Στην Κομισιόν προσέφυγαν οι λιμενεργάτες του ΟΛΠ
Εν τω μεταξύ, στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσέφυγαν χθες οι διοικήσεις της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και της Ένωσης Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ καταγγέλλοντας τη δημιουργία απόλυτης δεσπόζουσας θέσης στο λιμάνι του Πειραιά και τη δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου δια της μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
«Η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ δημιουργεί δεσπόζουσα θέση και μετατρέπει το Λιμάνι σε ιδιωτικό μονοπώλιο και σε δήμιο της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά» αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωση τους η ΟΜΥΛΕ και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ, καταγγέλλοντας ότι «η Κυβέρνηση με εκτελεστικό όργανο το ΤΑΙΠΕΔ, μνημονιακό μόρφωμα εκποίησης της Δημόσιας Περιουσίας, μεθοδεύει το ξεπούλημα των Λιμανιών».
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στα λιμάνια της Ελλάδας προχώρησαν σε σχετική καταγγελία στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τα δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να προωθήσει στη Βουλή σχέδιο διαγωνισμού για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ.
Οι διοικήσεις της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών αναφέρουν μεταξύ άλλων:
«Η απόφαση αυτή είναι προκλητική και υπονομεύει τα αναπτυξιακά, οικονομικά και κοινωνικά συμφέροντα της χώρας. Εξυπηρετεί τα συμφέροντα ξένων μονοπωλιακών ομίλων και ιδιωτικών Funds.
Η υλοποίηση εκποίησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και εν συνεχεία του ΟΛΘ και των άλλων Λιμανιών αποτελεί μοναδική ευρωπαϊκή πρωτοτυπία που αναβιώνει το νεοφιλελεύθερο Θατσερικό μοντέλο που θεωρείται πλήρως αποτυχημένο.
Με μια τέτοια εξέλιξη θα απεμποληθεί σε τρίτους η Δημόσια Αρχή που ασκεί, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του, ο ΟΛΠ. Επίσης, θα παραδοθούν βασικές και ζωτικής σημασίας δραστηριότητες για την ανάπτυξη, όπως Τουρισμός, Ακτοπλοΐα, Μεταφορές, Εισαγωγικό και Εξαγωγικό Εμπόριο, σε ξένους μονοπωλιακούς ομίλους απροσδιορίστων συμφερόντων.
Το Λιμάνι, από σύμβολο της πόλης, θα μετατραπεί σε δήμιο της πόλης, αφού όλοι οι επιχειρησιακοί σχεδιασμοί θα υπακούουν στους στόχους της κερδοσκοπίας των όποιων ιδιωτών.
Η Κυβέρνηση, με εμπροσθοφυλακή το ΤΑΙΠΕΔ, όλο αυτό το χρονικό διάστημα, όπως έχουμε αποκαλύψει, αντί να σχεδιάσει μια εθνική λιμενική πολιτική, μέσα από διαβούλευση με την κοινωνία των Λιμανιών, την Αυτοδιοίκηση και τους κοινωνικούς φορείς, ακολουθεί μια ανερμάτιστη και εγκληματική πολιτική που στόχο έχει να ξεπουλήσει τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ και τα άλλα Λιμάνια».
Μεταξύ άλλων, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στα ελληνικά λιμάνια καταγγέλλουν τα εξής:
  • Συμφωνείται με την κινεζική εταιρεία COSCO (μέσω της θυγατρικής της στην Ελλάδα ΣΕΠ), στα πλαίσια του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού», να παραχωρηθεί, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, η δυτική πλευρά του Προβλήτα ΙΙΙ, με ταυτόχρονη αναστολή - ουσιαστικά κατάργηση - του σταθερού εγγυημένου τιμήματος που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης του Προβλήτα ΙΙ.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού αρνείται την έγκριση αυτού του σχεδίου, καθώς «βλέπει» πίσω από την συμφωνία τη δημιουργία δεσπόζουσας θέσης και έμμεσης κρατικής ενίσχυσης προς την COSCO. Από την άλλη πλευρά η Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου με συνεχείς παρεμβάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας προς την ΕΕ επιμένει στην έγκριση του σχεδίου.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, στο οποίο έχει αποσταλεί το συγκεκριμένο σχέδιο για προέγκριση, έχει αναβάλει δύο φορές τη συζήτηση. Σε πρώτο στάδιο αρνήθηκε να τοποθετηθεί επί της ουσίας και ουσιαστικά δεν ενέκρινε το σχέδιο του «φιλικού διακανονισμού».
  • Το ΣτΕ έχει εκδικάσει από τον Μάιο του 2013 αίτηση ακύρωσης σχετικά με την νομιμότητα μεταφοράς των μετοχών των ΟΛΠ, ΟΛΘ στο ΤΑΙΠΕΔ και ακόμα δεν έχει εκδοθεί απόφαση.
Τίθεται το ερώτημα, γιατί το ΤΑΙΠΕΔ δεν αναμένει την έκδοση της απόφασης; Το ερώτημα αυτό δεν είναι διαδικαστικό, αλλά ουσιαστικό, αφού το ΣτΕ σε προγενέστερη απόφασή του ορίζει ότι η ΟΛΠ ΑΕ, ως φορέας, ασκεί δημόσια εξουσία, χάριν της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.
«Όλα αυτά, εάν συνδυαστούν με την αγωνιώδη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει την προκήρυξη για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, αποδεικνύουν ότι υπάρχουν μεθοδεύσεις για απαξίωση του Οργανισμού με ανοικτά ζητήματα που σηματοδοτούν την δημιουργία πλήρους ιδιωτικού μονοπωλιακού καθεστώτος και καταχρηστικής δεσπόζουσας θέσης με πλήρη αδιαφάνεια.
Μεταχειρίζονται τον ΟΛΠ ως πτωχευμένο ψιλικατζίδικο και τον χαρίζουν αντί πινακίου φακής, ενώ είναι η ναυαρχίδα της οικονομίας.
Η Κυβέρνηση και τα Κόμματα που την στηρίζουν, έχουν ακέραια την ευθύνη γι’ αυτά που εξελίσσονται στον ΟΛΠ και προοιωνίζουν τις εξελίξεις στον ΟΛΘ και τα άλλα Λιμάνια. Κανένας πλέον δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από το ΤΑΙΠΕΔ. Οφείλουν να σεβαστούν τη θέση των κοινωνικών φορέων, της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και να σταματήσουν το συντελούμενο έγκλημα κατά των Λιμανιών» αναφέρει η κοινή ανακοίνωση της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ.
Προϊδεάζουν δε με δυναμικές κινητοποιήσεις καλώντας τις κοινωνικές και αυτοδιοικητικές δυνάμεις που έχουν ταχθεί κατά της πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, να μετατρέψουν τα λιμάνια σε εστίες διαρκών αγώνων, ώστε να εμποδίσουν το ξεπούλημα τους.
Υπενθυμίζεται πως από τον Οκτώβριο του 2009 έχει παραχωρηθεί για 25 χρόνια στους Κινέζους της Κόσκο ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Ικονίου, δηλαδή το μεγαλύτερο τμήμα του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά.
Για να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, ο ΟΛΠ λειτουργεί έναν ακόμα προβλήτα από τον οποίο διακινούνται φορτία εταιρειών που δεν προτιμούν τον κινεζικό ΣΕΜΠΟ.
Τώρα οι Κινέζοι θέλουν να αγοράσουν το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ΟΛΠ και επομένως θα ελέγχουν και τον κρατικό προβλήτα. Έτσι, θα ελέγχουν όλα τα φορτία που διακινούνται από το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, καθώς και πάνω από το 80% των φορτίων που εισάγονται ή εξάγονται από την Ελλάδα… Καραμπινάτο ιδιωτικό μονοπώλιο. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν η Ευρωπαϊκή Ένωση θα το επιτρέψει μετατρέποντας σε …κουρελόχαρτο τη λεγόμενη «Λευκή Βίβλο» για τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις ευρωπαϊκές αγορές. Ίδωμεν…

 directNEWS.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: