Τι κρύβουν οι υποψήφιοι
Του Π.Δ. ΥΦΑΝΤΗ
«Τρεις ήταν τελικά οι "προφήτες" των λιμανιών, οι εξής δύο: η... Cosco και η Dubai». Με αυτά τα λόγια σχολίαζαν παράγοντες της αγοράς την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των δύο διαγωνισμών για την παραχώρηση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στα λιμάνια του Πειριά (ΟΛΠ) και Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).Κατέθεσαν τελικά προσφορές τρία σχήματα με επικεφαλής τις κινεζικές Cosco Pacific και Hutchison Port Holdings καθώς και η αραβικών συμφερόντων Dubai Ports World.Παρά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για τις τρεις «ηχηρές» υποψηφιότητες, στελέχη της αγοράς θεωρούν άξιο προβληματισμού το γεγονός ότι στους δύο διαγωνισμόυς δεν προσήλθαν, τελικά, εταιρείες κολοσσοί, οι οποίες αρχικά φέρονταν να ενδιαφέρονται τουλάχιστον για το λιμάνι του Πειραιά. Δεν μετείχανΕταιρείες κολοσσοί όπως η δανέζικη Maersk και η ιταλοελβετική MSC ή η υπολογίσιμος περιφερειακός «παίκτης» ΖΙΜ, ισραηλινών συμφερόντων. Πολύ περισσότερο, όταν η MSC δραστηριοποιούνταν επί χρόνια στον Πειραιά.Ούτε μια ευρωπαϊκών ή αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία δεν προσήλθε στους σχετικούς διαγωνισμούς. Αντίθετα, η προκήρυξη για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ θεωρήθηκε ελκυστική μόνο από δύο κινεζικούς ομίλους, την Cosco και την Hutchison Port Holdings. Οι υποψηφιότητες που κατατέθηκαν τελικά για τον ΟΛΠ ήταν δύο: η κινεζική, κρατικών συμφερόντων, Cosco Pacific Limited και το σχήμα της ιδιωτικής κινεζικής Hutchison που απαρτίζεται από τις Hutchison Port Holdings ltd, Hu-tchison Ports Investemnts S.A.R.L. και τις ελληνικές Alapis και ΛΥΔ Α.Ε.Για τον ΣΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης κατατέθηκαν τρεις προσφορές: * Το σχήμα με επικεφαλής την Dubai Ports, στο οποίο μετέχουν η Penisular & Oriental Steam Navi-gation (Ρ&Ο που ελέγχεται από την Dubai), στο οποίο μετέχουν επίσης η «Ακτωρα Παραχωρήσεις Α.Ε.» και η Τράπεζα Πειραιώς * Η Cosco Pacific ltd.* Το σχήμα Hutchison Port Holding ltd, Hutchi-son Port Investemnts S.A.R.L. και οι ελληνικές Alapis και ΛΥΔ Α.Ε.Οι τρεις υποψηφιότητες για τους δύο διαγωνισμούς επαληθεύουν, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τα σενάρια των τελευταίων μηνών. Σύμφωνα με τα οποία οι δύο όμιλοι (Cosco και Dubai) έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να αναλάβουν τη διαχείριση του ΣΕΜΠΟ του Πειραιά η Cosco και του ΟΛΘ η Dubai.Ρόλο «μπαλαντέρ» εκτιμούν στελέχη της αγοράς ότι παίζει η κινεζική Hutchison. Η οποία προσέφερε στην κυβέρνηση το «άλλοθι» δύο διαγωνισμών στους οποίους μετέχουν τουλάχιστον δύο υποψήφιοι. Και η οποία υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, θα μπορούσε να λειτουργήσει και στα δύο λιμάνια σε κοινοπραξία με τους δύο βασικούς «μνηστήρες» Cosco και Dubai. Οσο για τη συμμετοχή της Cosco και στο διαγωνισμό για τον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΘ, αναλυτές τη θεωρούν ως «δώρο» στην κυβέρνηση, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει ότι για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενδιαφέρονται τρεις ισχυρότεροι «παίκτες» παγκοσμίως στο χώρο της διαχείρισης σταθμών εμπορευματοκιβωτίων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 25/05/2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου