Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008

Τα <αγκάθια> της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
10/11/2008

Τέσσερα καυτά θέματα απασχολούν την Cosco Pacific, για την περίοδο που θα εγκατασταθεί στο λιμάνι του Πειραιά, και μετά. Ο κινέζικος κρατικός κολοσσός, που μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να επηρεάζεται από την παγκόσμια οικονομική κρίση, και συνεχίζει το επενδυτικό του πρόγραμμα κανονικά, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης που έχει υπογράψει με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, θα αναλάβει το «πηδάλιο» στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων προς το τέλος του 2009.
Η σύμβαση που προβλέπει εγγυημένο αντάλλαγμα για τον ΟΛΠ, ύψους 3,4 δισ. ευρώ τα οποία θα καταβληθούν στη διάρκεια 35 ετών, ρήτρα για την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ από την Cosco ύψους 111 εκατ. ευρώ, αλλά και εγγυητικές που ξεπερνούν τα 140 εκατ. ευρώ, έχει αφήσει και τις δύο πλευρές απόλυτα ευχαριστημένες.. Αντίθετα ορισμένα θέματα που δεν περιλαμβάνονται στην σύμβαση προκαλούν πονοκέφαλο στην Cosco, αφού αφορούν την λειτουργία της στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων όταν αναλάβει τα «ηνία».
Η Cosco σύμφωνα μ πληροφορίες της Π+13 έχει θέσει προς την κυβέρνηση τέσσερα θέματα. Το πρώτο αφορά την επιστροφή του Φ.Π.Α. Ο κινέζικος όμιλος επιθυμεί η επιστροφή του φόρου να γίνεται στη διάρκεια ενός μήνα, κάτι που έχει δικαίωμα να το ζητήσει, αλλά είναι δύσκολο να επιτευχθεί γιατί στην πράξη οι περισσότερες εταιρείες στη χώρα δεν απολαμβάνουν τόσο άμεσης επιστροφής φόρου από το κράτος.

Ο δανεισμός

Ανάλογης σημασίας για την Cosco είναι ο δανεισμός που θα πετύχει για την ολοκλήρωση του επενδυτικού της προγράμματος στον Πειραιά.
Αλλά και τα υπάρχοντα προβλήματα με την τοπική κοινωνία του Πειραιά, και η αντίθεση που έχουν εκφράσει στη σύμβαση τόσο ο Δήμος όσο και η Νομαρχία Πειραιά έχουν δώσει «τροφή για σκέψη» στη Cosco. Ήδη όπως καταγγέλλει η Νομαρχία Πειραιά στη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνεται ο όρος ότι τα έργα που θα κάνει η Cosco στο λιμάνι δεν θα βρίσκονται στην δικαιοδοσία της πολεοδομίας της Νομαρχίας, η οποία και σκοπεύει να προσφύγει στη δικαιοσύνη για το θέμα αυτό. Όπως αναφέρουν νομικοί κύκλοι εάν η ελληνική πολιτεία θελήσει να διευκολύνει με τον τρόπο αυτό την Cosco, είναι αναγκαίο να το περάσει νομοθετικά.

Σύστημα ασφαλείας

Τελευταίο θέμα αλλά και το πιο σημαντικό είναι το σχέδιο εφαρμογής του συστήματος ασφάλειας σε όλα τα λιμάνια της χώρας. Ήδη το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει αναθέσει στον αγγλικό νηογνώμονα να εκπονήσει μια μελέτη, η οποία θα καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού που θα ακολουθήσει. Το έργο θα γίνει με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Φορέα και θα αφορά τα 12 λιμάνια Ανώνυμες Εταιρείες της χώρας, συμπεριλαμβανομένου και του ΟΛΠ. Η Cosco όμως έχει καταθέσει πρόταση με την οποία ζητά στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που θα διαχειρίζεται να εφαρμόσει τα δικά της σχέδια για την ασφάλεια του λιμανιου.


marinews


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Προβλήματα στη διακίνηση containers από τις κινητοποιήσεις των οδηγών Φορτηγών
ΕΞΠΡΕΣ
1 Νοε.

ΣTEPOYMENEΣ ερεισμάτων χαρακτήριζαν χθες κύκλοι των παραγωγικών τάξεων τις κινητοποιήσεις των οδηγών φορτηγών οχημάτων που ξεκίνησαν προχθές σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις καθυστερήσεις στις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά λόγω των κινητοποιήσεων των λιμενεργατών.
Με βάση τα στοιχεία κατά τους πρώτους μήνες των κινητοποιήσεων ο Πειραιάς εξυπηρετούσε λιγότερο από το 30% των αναγκών. Ωστόσο σήμερα, κατόπιν των παρεμβάσεων της διοίκησης με ανακατανομή του προσωπικού, προσλήψεις και την αύξηση της παραγωγικότητας (που συνεχίζει να υπολείπεται της εφικτής) καλύπτονται σε ποσοστό πλέον του 70% οι αναγκών εισαγωγών και εξαγωγών σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2007. Η βελτιωμένη αυτή λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά, αποτυπώνεται και στην αυξημένη εξυπηρέτηση νταλικών για την παράδοση και παραλαβή εμπορευματοκιβωτίων εγχωρίου φορτίου. Hδη, από την εξυπηρέτηση του 10% της ζήτησης τον Ιανουάριο, κατά τον μήνα Σεπτέμβριο η εξυπηρέτηση φορτηγών σε σχέση με το 2007 ανήρθε στο 70% .

Τα στοιχεία πάντως για τη διακίνηση εμπορευμάτων και τους ρυθμούς εξυπηρέτησης των φορτηγών οχημάτων στη φορτοεκφόρτωση συνηγορούν υπέρ της άποψης του ΟΛΠ ότι δεν συντρέχει λόγος κινητοποιήσεων καθώς, και παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν οι κινητοποιήσεις των λιμενεργατών, οι ρυθμοί εξυπηρέτησης έχουν ανέβει και μάλιστα σε βαθμό καταφανώς καλύτερο σε σχέση με άλλες εποχές που δεν υπήρχαν κινητοποιήσεις. Κατά πληροφορίες και στο πλαίσιο των προσπαθειών περαιτέρω εξομάλυνσης της κατάστασης ο ΟΛΠ προτίθεται να προσθέσει και μία επιπλέον βάρδια για να βελτιωθούν οι ρυθμοί.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων των παραγωγικών τάξεων αλλά και χρηστών των λιμενικών εγκαταστάσεων του ΟΛΠ είναι η πολλοστή φορά που οι οδηγοί φορτηγών ασκούν πιέσεις για «επίναυλο» κάτι που η αγορά φαίνεται πως δεν αγνοεί, όπως δεν αγνοεί και τις προσπάθειες της ηγεσίας του ΟΛΠ να διασώσει μία κατάσταση που έχει πλέον λόγω των κινητοποιήσεων των λιμενεργατών οδηγηθεί σε οριακό σημείο. Χθες μέχρι αργά το βράδυ ήταν σε εξέλιξη προσπάθειες για άρση της εξαγγελθείσας κινητοποίησης η οποία αν πραγματοποιηθεί τότε είναι σίγουρο ότι η αγορά θα αντιμετωπίσει νέα προβλήματα στο εισαγωγικό και κυρίως εξαγωγικό εμπόριο ενώ οι επιχειρήσεις θα αναγκαστούν και πάλι να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές λύσεις σε συνδυασμό με άλλα λιμάνια που ανέπτυξαν έργο κατά τη διάρκεια των λιμενεργατικών κινητοποιήσεων.