Δεν υπάρχει στην Ευρώπη μοντέλο ιδιωτικοποίησης όπως του ΟΛΠ
Ο πολυήμερος απεργιακός αγώνας των εργαζομένων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης -κλείνουν σήμερα 22 μέρες απεργίας- έφερε στην Αθήνα συναδέλφους τους από ευρωπαϊκά λιμάνια, προκειμένου να τους συμπαρασταθούν και να αποφασίσουν για συλλογικές μορφές διεκδίκησης των εργασιακών τους δικαιωμάτων.Περίπου 30 λιμενεργάτες από Γαλλία, Ισπανία, Κύπρο, Βέλγιο, Σουηδία, Δανία, Κροατία, Σλοβενία Βρετανία, Πορτογαλία, μέλη του IDC (Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών) βρέθηκαν στην Αθήνα και συμμετείχαν σε Ομάδα Εργασίας σε μια προσπάθεια καταγραφής των προβλημάτων που έχουν προκύψει μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και τη σχεδιαζόμενη του ΟΛΘ, αλλά και γενικότερα των λιμενεργατών σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Ενας από αυτούς, ο Γάλλος Μανουέλ Λανό, λιμενεργάτης στο λιμάνι της Χάβρης (μέλος του IDC) υπεύθυνος διεθνών σχέσεων των Γάλλων λιμενεργατών (ελέγχεται από τη CGT), βρέθηκε στην Ελλάδα ως εκπρόσωπος του Ευρωπαίου, Γάλλου συντονιστή που λόγω της μεγάλης απεργίας την Τρίτη στο Παρίσι δεν κατάφερε να είναι στην Αθήνα.
Ο 40χρονος συνδικαλιστής μίλησε στην «Εφ.Συν.» για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι συνάδελφοί του σε όλη την Ευρώπη, τους λόγους που έχουν προκύψει αυτά, για τον αγώνα των Γάλλων και επικεντρώθηκε στους Ελληνες λιμενεργάτες και στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Κατ’ αρχήν είμαστε εδώ για να τους υποστηρίξουμε στην πάλη τους, σ’ αυτόν τον σημαντικό αγώνα που δίνουν.
Και τα δύο βασικά αιτήματά τους είναι απόλυτα δίκαια.
Και αυτό ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, αλλά και το άλλο για την κατοχύρωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Είναι λογικό να μην κατανοούν, όπως και εμείς εξάλλου, το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που επιλέχθηκε για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Οι όροι εργασίας πρέπει να γίνουν σεβαστοί από τη νέα εταιρεία και είναι σημαντικό να εξακολουθεί να ισχύει το κοινωνικό συμβόλαιο που ίσχυε μέχρι τώρα. Και εν πάση περιπτώσει, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πώς είναι δυνατόν η νέα εταιρεία που έρχεται να πάρει τις μετοχές του ΟΛΠ, ο οποίος δεν έχει κλείσει ακόμα, να μην κάνει σεβαστά τα εργασιακά δικαιώματα τα οποία ισχύουν αυτή τη στιγμή στον Οργανισμό.
⚫ Στην Ευρώπη υπάρχει σε άλλο λιμάνι τέτοιο μοντέλο ιδιωτικοποίησης;
Είναι μια μοναδική περίπτωση στην Ελλάδα.
Το μόνο προηγούμενο που υπήρχε ήταν στη Βρετανία επί Θάτσερ, το οποίο εγκαταλείφθηκε από τη δεκαετία του ’80 γιατί έβγαλε τόσες αρνητικές παρενέργειες που δεν είναι ακόμα σε θέση να τις ελέγξουν παρ’ όλο που έχουν κάνει τρεις μεγάλους γύρους αναθεώρησης της λιμενικής διακυβέρνησης.
Σε όλα τα λιμάνια της Ευρώπης υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα που έχουν αναπτυχθεί, ωστόσο παντού μα παντού υπάρχει το ίδιο μοντέλο διακυβέρνησης που λέει ότι η Αρχή Λιμένος είναι δημόσια και αποφασίζει για ζητήματα πολιτικής και ταυτόχρονα περιφρουρεί τις εργασιακές σχέσεις.
⚫ Μα η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η ΔΑΛ (Δημόσια Αρχή Λιμένος) θα έχει τον δημόσιο έλεγχο, και μάλιστα ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας έχει δηλώσει ότι αυτή δημιουργήθηκε κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Λεπτομέρειες για τη ΔΑΛ δεν γνωρίζουμε, ωστόσο δεν μπορούμε να κατανοήσουμε, όταν ένα λιμάνι που πουλιέται με αυτόν τον τρόπο, πώς είναι δυνατόν να φτιάξεις μια Δημόσια Αρχή Λιμένα που να κάνει όλα αυτά που υποστηρίζει ο υπουργός.
⚫ Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια προβλήματα με τις εργασιακές τους σχέσεις;
Στη Γαλλία υπάρχει έτσι κι αλλιώς το πρόβλημα της αλλαγής του εργατικού νόμου, στο Βέλγιο και στην Ισπανία πιέζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ν’ αλλάξει τις εργασιακές σχέσεις, στη Σλοβενία και στην Κύπρο γίνεται απόπειρα ιδιωτικοποιήσεων που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, στη Σουηδία στο λιμάνι του Γκέτεμποργκ η εταιρεία που το διαχειρίζεται έχει αρχίσει να κάνει νερά σχετικά με τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ενώ στη Λισαβόνα η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί, αντίθετα με το λιμάνι του Sines όπου εξακολουθούν να έχουν πολλά προβλήματα.
⚫ Ποιος ο λόγος που έχουν προκύψει όλες αυτές οι δυσκολίες;
Υπάρχει μια κεντρική πολιτική της Ε.Ε. να χτυπήσει τα εργασιακά δικαιώματα, καθώς με αυτό τον τρόπο μειώνονται οι δαπάνες για τις μεγάλες εταιρείες και έτσι αυξάνονται τα κέρδη τους, παρ’ όλο που το 2003 και το 2006 καταφέραμε με κοινή δράση να σταματήσουμε δύο σχέδια οδηγίας που στόχο είχαν να απορυθμίσουν τις εργασιακές σχέσεις στα λιμάνια.
Αντιμετωπίζοντας αυτή την κατάσταση σήμερα, αποφασίσαμε ότι θα έχουμε ξανά μια ενιαία κοινή δράση σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο, στα λιμάνια-μέλη του IDC - την ίδια μέρα και την ίδια ώρα την οποία θα ανακοινώσουμε το επόμενο διάστημα.
⚫ Το 2010 αντιπροσωπεία του IDC που είχε επισκεφτεί και πάλι την Ελλάδα είχε μιλήσει για σοβαρό πρόβλημα εργασιακών σχέσεων στην προβλήτα που διαχειριζόταν η Cosco. Εχετε εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα;
Δεν έχουμε πολλές επαφές με τους εργαζόμενους στην Cosco. Δεν έχουμε καταφέρει να πάμε εκεί και να δούμε με τα μάτια μας τι συμβαίνει, παρά το γεγονός ότι από το 2010 έχουμε υποβάλει πολλά αιτήματα στην Cosco, αλλά αυτή ποτέ δεν απάντησε.
Μας είπαν ότι κάποια στιγμή θα μας απαντήσουν, αλλά αυτή η απάντηση δεν ήρθε ποτέ.
Σε μια προηγούμενη Ομάδα Εργασίας είχαμε συναντηθεί με το συνδικάτο που έχει δημιουργηθεί, αλλά από τότε δεν θέλησαν να μας ξαναμιλήσουν.
⚫ Τι θα μας μεταφέρατε από τη Γαλλία;
Ο αγώνας στη Γαλλία είναι συνολικός. Είναι ένας αγώνας ενάντια στον εργατικό νόμο που αφορά όλους τους εργαζόμενους, καθώς θέτει υπό αίρεση όλα τα κοινωνικά δικαιώματα.
Βγαίνει από τα σύνορα της Γαλλίας και αφορά όλους τους εργαζόμενους στην Ευρώπη γιατί πρόκειται για ένα κύμα επίθεσης ενάντια στα εργασιακά δικαιώματα, το οποίο εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη.
Ελπίζουμε -και γι’ αυτό συνεχίζουμε- ότι ο αγώνας μας θα αποδώσει.
http://www.efsyn.gr/arthro/den-yparhei-poythena-stin-eyropi-montelo-idiotikopoiisis-opos-toy-olp
4 σχόλια:
Κινέζικες απειλές...
επωνυμως λοιπον !!!!!!!!
Ποιές αλλαγές έρχονται για εργαζόμενους σε ΟΛΠ & ΟΛΘ...
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 17 - 06 - 2016
Δημοσίευση σχολίου