| - Οι καραμπόλες από την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΥ για την εφημερίδα Η ΑΞΙΑ
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και ο ιταλο-ελβετικός κολοσσός MSC είναι τα δύο κλειδιά στην επόμενη φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων της ΟΛΠ ΑΕ στους κινέζους της Cosco, η οποία έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος. Η Mediterranean Shipping Company που είναι ο αιμοδότης του μεγάλου λιμανιού θα καθορίσει τις τύχες του εγχειρήματος, αφού με αυτή θα πρέπει να διαπραγματευθεί ο κινέζος ανάδοχος. Η προβλήτα ΙΙ η οποία είναι έτοιμη και θα χρειαστεί επενδύσεις σε σύγχρονα μηχανήματα, «ζει» από την σύμβαση που έχει με την MSC. Η προβλήτα ΙΙΙ θα πρέπει να κατασκευαστεί, εφόσον το επιτρέψει το ΣτΕ μετά την προσφυγή που έχει κάνει ο Δήμος Περάματος, Ο ιταλοελβετικός ναυτιλιακός γίγαντας διακινεί από την προβλήτα ΙΙ το ελάχιστο 500.000 εμπορευματοκιβώτια τον χρόνο ενώ έχει την δυνατότητα να φτάσει και το 1,5 εκατ. Η σημασία του όγκου των κινήσεων που κάνει η MSC φαίνεται περισσότερο, όταν συγκριθεί με τους υπόλοιπους δύο – τρεις μεγάλους πελάτες του ΟΛΠ, οι οποίοι δεν διακινούν ούτε 150.000 κοντέινερ ο καθένας ετησίως. Ο πλειοδότης λοιπόν, δηλαδή η Cosco για να πιάσει το ελάχιστο των κινήσεων που της επιβάλει ο ΟΛΠ, περίπου 2,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από το 2015 και μετά, θα στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό στη σύμβαση της MSC η οποία λήγει το 2012. Η Cosco μόλις πέσουν οι τελικές υπογραφές θα πάρει «προίκα», όπως προβλέπει ο διαγωνισμός, τη σύμβαση που έχει η ΟΛΠ ΑΕ με την MSC. Αυτό σημαίνει ότι η κινέζικη εταιρεία από την πρώτη ημέρα θα έχει εξασφαλισμένα τουλάχιστον ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια, γεγονός που θα τη βοηθήσει τα πρώτα πέντε με επτά χρόνια της ενοικίασης του Σ.ΕΜΠΟ να μην έχει χασούρα.
Τα χαρτιά της MSC
Η MSC, από την πλευρά της, θα έχει την δυνατότητα να διαπραγματευτεί πολύ σκληρά, για δύο βασικούς λόγους. Ο ένας είναι ότι είναι η μοναδική εταιρεία που μπορεί να καλύψει τόσο μεγάλο αριθμό κοντέινερ στην περιοχή, αφού άλλοι κολοσσοί-ανταγωνιστές εξυπηρετούνται σε άλλα μεγάλα λιμάνια όπως η Maersk στο τέρμιναλ που έχει στο Σουέζ δυναμικότητας τεσσάρων εκατ. εμπορευματοκιβωτίων ετησίως και η CMA- CGM στη Μάλτα. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η MSC έχει , επίσης, την δυνατότητα να εξυπηρετήσει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της στο ιταλικό λιμάνι της Gioia Tauro. Ενδεικτικό της δυναμικής της MSC στο λιμάνι του Πειραιά είναι ότι πριν την κατάθεση των προσφορών η Cosco επιχείρησε οι δύο όμιλοι να κατέβουν μαζί αλλά οι ιταλοελβετοί διαφώνησαν. Τα νέα από την Άπω Ανατολή λένε ότι στην Cosco πιστεύουν ότι θα έχουν άριστη συνεργασία με την MSC, όπως συμβαίνει στο λιμάνι της Νάπολη όπου οι δύο αυτοί κολοσσοί συνεργάζονται άριστα..
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Στο μεταξύ εκκρεμεί η υπόθεση της καταγγελίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη σύμβαση μεταξύ ΟΛΠ και MSC. Aν η Επιτροπή ακυρώσει τη σύμβαση είτε γιατί κρίνει ότι έγινε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, είτε γιατί κρίνει ότι οι δύο εταιρείες πραγματοποίησαν κάθετη σύμπραξη, αποκλείοντας τους υπόλοιπους ανταγωνιστές από το λιμάνι, τότε η Cosco θα έχει πρόβλημα. Και αυτό γιατί η κοινοπραξία ναυτιλιακών εταιρειών στην οποία συμμετέχει η Cosco και οι K Line, Yangming και Hanjin θα είναι έτοιμες μετά από οκτώ χρόνια να φέρουν το απαραίτητο φορτίο στην Ελλάδα.
Επίσης, στην περίπτωση που η Επιτροπή Ανταγωνισμού καταδικάσει για κάθετη σύμπραξη ΟΛΠ και MSC, η Cosco φέρεται διατεθειμένη να προσφέρει ακόμα και νέο συμβόλαιο στον ιταλοελβετικό ναυτιλιακό κολοσσό.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου